داروخانه

بخش‌های مختلف داروخانه | معرفی بخش‌های داروخانه

بخش‌های مختلف داروخانه چه چیز‌هایی هستند؟

آیا بخش‌های مختلف داروخانه را می‌شناسید؟ به شخصه به خاطر دارم زمانی را که اولین بار به تنهایی برای خرید دارو به داروخانه رفتم مقدار قابل توجهی گیج شدم! آیا واقعا داروخانه‌ها گیج‌کننده طراحی می‌شوند؟ داروخانه‌ها بر اساس سطح کیفی ارائه خدمات در آن‌ها ممکن است بخش‌های مختلفی داشته باشند. اما هر داروخانه چه بخش‌هایی دارد و هر بخش داروخانه چه مسئولیتی را بر عهده دارد. در این مقاله به معرفی بخش‌های مختلف یک داروخانه استاندارد و مدرن پرداختیم. لطفا توجه کنید که اطلاعات این مقاله بر اساس شرایط و ضوابط ارائه شده از سازمان غذا و دارو جمع آوری شده است.

چرا از داروخانه‌های بزرگ خرید نمی‌کنیم؟

بر اساس بررسی و تحلیل کارشناسان بسیاری از مردم از داروخانه‌های بزرگ خرید نمی‌کنند چرا که معتقد هستند فضای داروخانه‌های بزرگ گیج کننده است! تفکیک و چیدمان اشتباه بخش‌های داروخانه می‌تواند به فروش داروخانه شما لطمه بزند و درآمد داروخانه شما را تحت اثر قرار دهد. بنابراین شناخت ویژگی‌های هر بخش داروخانه و تلاش برای معرفی و چیدمان درست آن بخش می‌تواند فروش داروخانه شما را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد! داروخانه باید به شکلی طراحی شود که هر بخش آن به شکل استانداردی در مسیر مشتری یا مراجعه قرار گیرد و استراتژی فروش داروخانه نیز برای نمایش تبلیغات یا جلب اعتماد بیمار نیز اثر گذار باشد. این مقاله را دنبال کنید تا با بخش‌های مختلف هر داروخانه به درستی آشنا شوید.

40% داروخانه‌های بزرگ برای مراجعان گیج‌کننده هستند!
این یعنی فروش کمتر برای داروخانه‌های بزرگ با چیدمان اشتباه!

نما بالا بخش‌های داروخانه

هر داروخانه چند بخش دارد؟

بر اساس استاندارد‌های سازمان غذا و دارو هر داروخانه ملزوم به داشتن پنج بخش است. به عبارت دیگر برای تاسیس داروخانه نیاز است که دکوراسیون داخلی داروخانه شامل پنج بخش اصلی شوند. بخش نسخه پیچی، بخش انبار داروخانه، بخش لابراتوار ساخت، بخش دفتری، بخش پرسنلی. این‌ها پنج بخش اصلی هستند که مواردی نظیر اتاق مشاوره داروخانه، پیشخوان داروخانه، قفسه‌های دارویی زیر مجموعه این بخش‌ها قرار خواهند گرفت. هر کدام از این پنج بخش دستور العمل‌های مشخصی برای پیاده سازی دارد و می‌بایست شرایط و ضوابط هر بخش داروخانه جهت دریافت مجوز تاسیس داروخانه به درستی پیاده سازی شود.

بخش‌های دکوراسیون داخلی داروخانه

هر داروخانه بر اساس دانش معماری درمانی در دکوراسیون خود بخش‌های فرعی مختلفی دارد که در پاراگراف قبلی به این بخش‌ها اشاره بیشتری شد. مانند طراحی اتاق مشاوره داروخانه، طراحی پیشخوان داروخانه، طراحی فضا انتظار داروخانه، چیدمان صندلی‌های داروخانه و مواردی مانند این بخش‌‌ها همگی جز دکوراسیون داخلی داروخانه است.

مشاوره چیدمان دکوراسیون داروخانه

شرکت معماری درمانی پاکاد به عنوان پیشگام در طراحی و اجرا صفر تا صد دکوراسیون داروخانه از طریق 09153112851 با ما برای مشاوره رایگان چیدمان داروخانه در ارتباط باشید.

لیست بخش‌های مختلف هر داروخانه

1.بخش نسخه پیچی

2. انبار داروخانه

3. لابراتوار ساخت

4. بخش دفتری

5. بخش پرسنلی

چرا چیدمان بخش‌های داروخانه اهمیت دارد؟

چیدمان بخش‌های مختلف داروخانه اهمیت دارد چرا که مسیر حرکت و میزان کیفیت تعامل مشتری با داروخانه را مشخص خواهد کرد. کیفیت حضور مشتریان و مراجعه کنندگان به داروخانه کاملا به چیدمان داروخانه بستگی دارد. از همین جهت بهتر است چیدمان داروخانه را فکر شده و سنجیده تنظیم کنید. امروزه داروخانه‌ها رشد چشمگیری داشته اند. به سخن دیگر رقابت در بازار داروخانه سخت‌تر شده است. داروسازان و داروخانه‌داران برای تضمین موفقیت داروخانه خود بهتر است جزئیاتی مانند چیدمان داروخانه را جدی بگیرند!

پیشخوان داروخانه
نمونه بخش تحویل دارو داروخانه
داروخانه دکتر رضوی در مشهد؛ طراحی و اجرا در پاکاد
نمایی از داروخانه و انبار و پیشخوان داروخانه

بخش نسخه پیچی در داروخانه

بخش نسخه پیچی که با عنوان بخش دریافت نسخه و تحویل دارو نیز شناخته می‌شود یکی از مهم‌ترین بخش‌های داروخانه است. بر اساس مطالعات و آنچه واضح است بیشترین تعامل انسانی در داروخانه در این بخش انجام می‌شود. به عبارت دیگر اولین بخشی که هر مراجعه به دنبالش می‌گردد بخش تحویل نسخه است. مسئولیت بخش نسخه پیچی چیست؟ در بخش نسخه پیچی می‌بایست نسخه بیمار یا مراجعه دریافت شود و طی فرایند مشخصی دارو‌های مورد نیاز بیمار آماده‌سازی و پس از تسویه در محل بخش صندوق داروخانه به بیمار تحویل داده شود.

مشاوره رایگان طراحی دکوراسیون داروخانه و مطب

بازسازی داروخانه و مطب، فقط طراحی یک دکور نیست!

شرکت معماری درمانی پاکاد؛ با سابقه ترین طراحی و مجری داروخانه و مطب در کشور. افتخار ما اعتماد بیش از 150 پزشک در طول هشت سال فعالیت معماری درمانی است. جهت دریافت مشاوره رایگان برای بازسازی صفر تا صد مطب یا داروخانه خود با شماره 09153112851 تماس بگیرید.

مسئول بخش نسخه پیچی داروخانه کیست؟

نسخه خوان مسئول بخش نسخه پیچی داروخانه است. مسئولیت آنها در داروخانه، نسخه خوانی، تحویل دارو به بیمار، هماهنگی کارهای داروخانه و تحویل نسخه‌ها با کمک دکتر داروساز، کمک به داروساز در ساخت داروها، بررسی موجودی داروهای داروخانه، کمک به نگهداری و انبار کردن آنها و نیز توجه و انجام نظافت داروخانه است.

منبع : معرفی شغل تکنسین داروخانه

نقش طراحی پیشخوان داروخانه

پیشخوان داروخانه اعتبار داروخانه است! چرا که لوگو داروخانه بر آن نصب می‌شود و حامل برند داروخانه خواهد بود. ارتباط و حسی که پیشخوان یک داروخانه با مراجعه برقرار می‌کند در روند خرید دارو بیماران اثر خواهد گذاشت. ارتفاع استاندارد پیشخوان یکی از مهم‌ترین اصول طراحی بخش نسخه پیچی داروخانه است.

شرایط و ضوابط بخش انبار داروخانه

انبار داروخانه که شامل قفسه‌های داروخانه می‌شود شرایط و ضوابط خاصی را جهت نگهداری دارو‌ها دنبال می‌کند. از دما مورد نظر که مناسب نگهداری داروها است تا شیوه چیدمان انبار داروخانه از شرایط و ضوابطی است که سازمان غذا و دارو برای بخش انبار داروخانه مشخص کردند. انبار داروخانه حتی باید رنگ مشخصی داشته باشد تا محیطش ایجاد خطا برای ارائه دارو به بیماران نکند. نور کافی از مهم‌ترین شرایط و ضوابط انبار داروخانه. برای اطلاعات کامل از شرایط و ضوابط انبار داروخانه می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید در : طراحی انبار داروخانه و اصول اصلی آن

بخش لابراتوار ساخت داروخانه چیست؟

بسیاری از مردم نمی‌دانند لابراتوار ساخت داروخانه چیست. این بخش ارتباط مستقیمی با مراجعه کنندگان داروخانه ندارد. اما واقعا این بخش چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ این بخش از داروخانه که در عطاری‌های قدیمی نیز بسیار مشهود است بخشی برای آماده سازی دارو است و دارای میز و محیط استریل است. البته همه داروخانه‌ها بخش لابراتوار ساخت دارو و همچنین مجوز ساخت دارو را ندارند! واقعا کدام داروخانه به همچین بخشی نیازمند خواهد بود؟

بخش دفتری داروخانه کجاست؟

بخش دفتری داروخانه همانند یک اتاق مدیریت است با این تفاوت که فرایند‌های مالی مانند حسابداری در آن انجام می‌شود. می‌توان بخش دفتری داروخانه را همان صندوق داروخانه دانست. بخش دفتری داروخانه باید فضا قابل توجهی برای انتظار مراجعه کنندگان داشته باشد تا مراجعه کنندگان در یک فضای تنگ و اذیت کننده برای تسویه حساب دارو‌های خود معطل نباشند. داروخانه‌های بزرگ با ایجاد سیستم نوبت دهی بخش دفتری یا صندوق داروخانه را مدیریت می‌کنند. بسیاری از داروخانه‌ها نیز با استفاده از دستگاه‌های تسویه خودکار این بخش را اتوماسیون کردند!

کیوسک پرداخت داروخانه
دستگاه فروش اتوماسیون داروخانه
کیوسک پرداخت داروخانه

کیوسک پرداخت داروخانه

همانطور که به این مسئله اشاره شد بسیاری از داروخانه‌های بزرگ فرایند تسویه و یا بخش دفتری داروخانه خود را با استفاده از نرم‌افزارهای داروخانه یا کیوسک‌های سفارش دارو یا کیوسک‌های پرداخت داروخانه بهینه و اتوماسیون کردند. از بهترین ارائه دهندگان و فروشندگان کیوسک پرداخت داروخانه می‌توان به شرکت اعتماد پرداز اشاره کرد.

منظور از بخش پرسنلی داروخانه چیست؟

داروخانه‌های بزرگ برای ایجاد رفاه بیشتر برای منابع انسانی خود از بخش پرسنلی استفاده می‌کنند و در طراحی و اجرا دکوراسیون خود از بخش پرسنلی نیز استقبال می‌کنند. به ویژه در داروخانه‌های شبانه روزی بخش پرسنلی اهمیت بسیار زیادی دارد

اتاق مشاوره در بخش‌های داروخانه

اتاق مشاوره داروخانه یکی از امتیاز‌های مهم داروخانه است! امروزه هر داروخانه مدرنی دارای اتاق مشاوره داروخانه است که در آن به ارائه مشاوره برای خرید و فروش کالا‌های ارایشی و بهداشتی می‌کنند.

بیشتر بخوانید در : اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

انبار دارویی داروخانه
اتاق مشاوره داروخانه
مهم‌ترین بخش یک داروخانه کجاست؟

قطعا مهم‌ترین بخش یک داروخانه پیشخوان داروخانه است!

چرا اتاق مشاوره در داروخانه به فروش کمک می‌کند؟

در روند پاسخ به سوالات مشتریان و ارائه مشاوره امکان فروش لوازم آرایشی و بهداشتی ایجاد می‌شود.

نقش طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه در چیشدمان بخش‌های داروخانه چیست؟

با طراحی دکور داروخانه چیدمان بخش‌های داروخانه تخت استاندارد‌ها بهینه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *