داروخانه

طراحی داروخانه برای نسل جدید: ایده‌هایی برای جذب مشتریان جوان

چند درصد از مشتریان داروخانه شما جوان هستند؟ شاید این سوال، سوالی نامهمی به نظر برسد اما تضمین افزایش فروش داروخانه شما در پنج سال آینده به جواب این سوال بستگی دارد! اکثر داروخانه‌هایی که برند معتبری دارند توانسته‌اند که مشتریان ثابتی را جذب کنند اما سوال من از شما داروساز یا داروخانه‌دار محترم این است که چند درصد از مشتریان داروخانه شما جوان هستند؟! اصلا چگونه باید نسل جوان یا همان نسل زد (Generation Z) معروف را به عنوان مشتری برای داروخانه جذب کرد؟ در این مقاله همراه شرکت معماری درمانی پاکاد باشید تا شیوه‌های جذب مشتری جوان برای داروخانه را بررسی کنیم.

چرا جذب مشتریان جوان برای داروخانه مهم است؟

حقیقت انکار ناپذیر این است که مشتریان ثابت داروخانه ضمن افزایش سن نسبت به داروخانه وابسته‌تر می‌شوند! به عبارت دیگر هر چه قدر سن ما بالا‌تر می‌رود نیاز ما به یک داروخانه بیشتر خواهد شد و نسبت به خرید از یک داروخانه یا داروساز ثابت بیشتر حساس می‌شویم. اکثر مشتریان ثابت داروخانه‌ها میانسال‌ها هستند چرا که این قشر از افراد جامعه به وضعیت جسمی خود بیشتر از دیگران اهمیت می‌ذهند. این نکته به ما نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مخاطب هدف داروخانه یعنی جوانان و فروش کالا‌هایی با حاشیه سود بالا در اولویت‌های پایین‌تری برای تبدیل شدن به مشتری ثابت حضور دارند!

مشتریان جوان چگونه فروش داروخانه را افزایش می‌دهند

همانطور که در پاراگراف قبلی توضیح داده شد نیاز‌های مشتریان جوان حاشیه سود بیشتری برای داروخانه دارند. برای مثال یک مشتری ثابت میانسال ممکن است دارو‌های مصرفی روزانه خود را از داروخانه تهیه کند که حاشیه سود بالایی ندارد اما یک مشتری از نسل جوان می‌تواند با تهیه مکمل‌های بدنسازی یا لوازم آرایشی و بهداشتی حاشیه سود بهتری برای شما ایجاد کند. فروش وسایل و لوازم پیشگیری نیز در بین نسل جوان آسان‌تر و فراگیرتر است. از همین جهت توصیه و تجربه ما به عنوان مشاور توسعه کسب و کار در زمینه مشاغل درمانی جذب مشتریان جوان است!

مشتریان جوان داروخانه چه کسانی هستند؟

بر اساس خدمات یا کالا‎‌های داروخانه می‌توان مشتریان داروخانه را به چند طبقه بندی مختلف دسته بندی کرد. درواقع مشتریان جوان داروخانه کسانی هستند که نیاز‌های خاص‌تری نسبت به مشتریان دیگر دارند و برای جذب ایشان باید شرایط و پتانسیل‌های داروخانه را آماده کرد. کالاهایی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی، مکمل‌های دارویی، مکمل‌های بدن‌سازی، لوازم پیشگیری و… همه این کالا‌ها بخشی از نیاز‌های خاص مشتریان جوان در داروخانه‌ها هستند که در ادامه تک به تک این موارد را بررسی می‌کنیم و نکات مهم برای جذب آن مخاطب هدف را لیست خواهیم کرد.

افزایش فروش مکمل در داروخانه

همانطور که اکثر داروساز‌ها و داروخانه‌دارها در جریان هستند؛ فروش مکمل‌های بدنسازی دارای حاشیه سود بالایی است. اما چگونه باید بدنساز‌ها را به عنوان نسل جوان جذب کرد؟ عوامل بسیار زیادی در فروش مکمل‌های بدنسازی دخیل هستند. شما به عنوان یک داروخانه‌دار باید تمامی موارد زیر برای افزایش فروش مکمل در داروخانه در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین مشتریان جوان برای داروخانه‌ها همین افراد بدنسازی هستند که ضمن اهمیت به سلامت بدن خود قصد تقویت از طریق مصرف مکمل را دارند.

چگونه فروش مکمل در داروخانه را افزایش دهیم؟

  • باشگاه‌های بدنسازی نزدیک به داروخانه خود را پیدا کنید!
  • مکمل‌های برند و دارای استاندارد‌های بالا را برای فروش تهیه کنید.
  • تبلیغات محیطی در باشگاه‌ها با هماهنگی مدیرش نصب کنید!
  • به مربی‌های بدنسازی یا مدیر باشگاه‌ها درصد فروش بدهید.
  • از بانک شماره مشتریان باشگاه‌ها برای تبلیغات پیامکی استفاده کنید.
  • مکمل‌های خود را در قفسه‌های دُرست و مقابل دید چیدمان کنید.
  • پوستر‌های مکمل‌های بدنسازی را در داروخانه نصب کنید.
  • از طریق سایت داروخانه خود مکمل‌ها را معرفی کنید.
  • در پیج اینستاگرام داروخانه با بدنساز‌ها تعامل کنید.
فروش مکمل در داروخانه

افزایش فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در داروخانه

لوازم آرایشی و بهداشتی بخش جدا نشدنی از فروش داروخانه هستند. کالا‌های آرایشی از اهمیت ویژه در داروخانه‌ها برخوردار هستند. به جهت فروش بهتر مکمل‌های بدنسازی و لوازم آرایشی بهداشتی حتی بخشی جدا برای فروش این کالا‌ها در دکوراسیون داخلی داروخانه قرار می‌گیرد. بر خلاف مکمل‌های بدنسازی که اکثر مخاطب هدفش مردان بدنساز هستند، عموم مخاطب هدف لوازم آرایشی و بهداشتی زنان هستند! برای فروش بهتر لوازم آرایشی و بهداشتی راهنمایی و مشاوره تخصصی به مشتریان بسیار حیاتی است.

چگونه فروش لوازم آرایشی در داروخانه را بیشتر کنیم؟

  • اتاق مشاوره دارویی داشته باشید و مشاوره پوست و مو را جدی بگیرید!
  • از فروشنده زن یا متخصص حوزه مشاوره پوست و مو استفاده کنید.
  • با کلینیک‌های مشاوره پوست و مو قرارداد تنظیم کنید.
  • از برندهای معتبر حوزه بیوتی و آرایشی و بهداشتی استفاده کنید.
  • در اینستاگرام خود به بلاگر‌ها تبلیغات بدهید.
  • در اینستاگرام کاربرد هر محصول آرایشی بهداشتی را توضیح دهید.
  • از طریق سایت داروخانه خود لوازم آرایشی و بهداشتی بفروشید.
  • سعی کنید پوستر‌های مناسب در داروخانه خود نصب کنید.
  • با سالن‌های زیبایی و متخصصان این حوزه همکاری در فروش کنید.
فروش دارو در داروخانه

لوازم پیشگیری در داروخانه و چالش‌های فروش آن

اکثر افراد برای خرید لوازم پیشگیری مانند کاندوم یا لوبریکانت یا ژل روان‌کننده از فروشنده یا افراد حاضر در داروخانه خجالت می‌کشند. بهترین کار برای افزایش فروش این اقلام این است که این موارد را مقابل چشم قرار دهید تا انتخاب برای مشتری آسان‌تر شود و فرایند فروش تسریع یابد و بخش فروش این لوازم را از بخش فروش کالا‌های دیگر جدا کنید. یک فروشنده زن و یک فروشنده مرد را جداگانه بر حسب جنسیت خریدار در نظر بگیرید. مشاوره و راهنمایی در انتخاب کالا نیز می‌توان برای مشتریان کمک کننده باشد.

فروش دارو در داروخانه

طراحی دکوراسیون داروخانه برای جذب مشتریان جوان

طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه باید مدرن و جذاب باشد. استفاده از رنگ‌های مناسب داروخانه می‌تواند استاندارد باشد اما آیا برای جوانان نیز جذاب است؟ با ساختار شکنی و استفاده از رنگ‌های متفاوت طراحی دکوراسیون داروخانه خود را برای مشتریان جوان چشمگیر کنید. طراحی دکوراسیون داروخانه‌های کوچک باید مینیمال و ساده باشد تا مشتریان جوان در آن احساس راحتی کنند. همه چیز را در داروخانه تجاری نکنید! دکوراسیون داخلی داروخانه خود را دارای شخصیت و برند در نظر بگیرید.

چه بخش‌هایی در فروش داروخانه اثر گذار است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *