طراحی کلینیک, طراحی مطب

اصول طراحی مطب | اصول طراحی کلینیک چیست؟

اصول طراحی مطب

گروه معماری پاکاد با افتخار در زمینه طراحی دکوراسیون کلینیک و طراحی دکوراسیون مطب فعال است. معماری درمانی که زیر مجموعه هایش به مواردی نظیر طراحی مطب و طراحی کلینیک یا حتی طراحی دکوراسیون داروخانه می‌شناسند از مهم ترین شاخه‌های معماری داخلی است. اصول طراحی مطب یا کلینیک نیز زیر مجموعه معماری درمانی است!

مهم‌ترین اصل طراحی هر مطب چیست؟

طراحی مطب یا کلینیک نکات ظریف و عناصر بسیاری دارد که باید در طراحی دکوراسیون به آنها توجه بسیار داشت. برای مثال رنگ داخلی مطب یا حتی شیوه و سبک طراحی دکوراسیون می‌تواند در مطب پزشکان و دکتر‌ها اثر گذار باشد. اما مهم‌ترین اصل رعایت استاندارد‌ها و شرایط و ضوابط سازمان غذا و دارو است که برای هر مطب یا کلینیک بر اساس نوع کاربری آن متفاوت است. در این مقاله به زیر و بم طراحی مطب و اصول آن پرداختیم تا شما پزشکان محترم و دکتران گرامی بتوانید با علم و دانش بروز فضا مطب خود را طراحی یا حتی بازطراحی کنید. همراه مقالات گروه معماری درمانی پاکاد باشید.

فهرست محتوایی که در این مقاله می‌خوانید :

1- طراحی دکوراسیون مطب چه اصول اصلی دارد و نکاتش چیست؟
2- مشتریان و بیماران خود را بشناسید و سپس طراحی مطب را آغاز کنید
3- اثر رنگ در طراحی مطب و کلینیک چیست و چگونه رنگ انتخاب می‌شود؟
4- انتخاب صندلی راحتی در طراحی دکوراسیون کلینیک و اتاق انتظار مطب
5- هدایت مشتریان در کلینیک و طراحی پیشخوان مطب چه اصولی دارد؟
6- نورپردازی در طراحی دکوراسیون مطب چه اثری دارد و چگونه انجام می‌شود؟
7- جمع بندی چهارچوب‌های طراحی کلینیک و طراحی مطب
8- آیا طراحی مطب‌های مختلف رویکرد‌های مختلفی دارد؟

1.طراحی دکوراسیون مطب چه اصول اصلی دارد و نکاتش چیست؟

طراحی دکوراسیون مطب اصول و عناصر و فاکتورهای بسیاری دارد اما مهم ترین نکات در طراحی دکوراسیون مطب توجه به نیاز های مراجعه کننده و راحتی پرسنل و همچنین پیروی از جدید ترین اصول معماری مهم ترین نکته است. گروه معماری پاکاد پیشنهاد می‌کند در طراحی مطب به شخصیت برند خود توجه کنید. پزشکان و دکترهای گرامی می‌توانند بر اساس اصول برندسازی مطب خود را طراحی کرده و در یاد و ذهن مخاطب و همکاران خود درخشان واقع شوند! پزشکانی با سابقه کار طولانی و دستی توانا لایق محیط کاری حرفه‌ای هستند تا مورد توجه مراجعه کنندگان و بیماران باشند. شخصیت یک پزشک نخست در محیط کارش منتقل می‌شود و سپس در مهارتش ارزیابی خواهد شد. امروزه پزشکان ارزش بسیار بالایی برای محیط کاری خود قائل هستند؛ به طوری که پزشکان در طراحی مطب و دکوراسیون کلینیک خود رقابت های بسیاری دارند. گروه معماری پاکاد با بررسی جدید ترین ترند های جهان پزشکی و با تسلط بر معماری درمانی سعی کرده است بهترین کیفیت در خدمات طراحی داخلی محیط‌های درمانی را ارائه دهد. در ذیل این مقاله به تک تک اصول مهم برای طراحی مطب می‌پردازیم.

2.مشتریان و بیماران خود را بشناسید و سپس طراحی مطب را آغاز کنید

مشتریان خود را بشناسید و سلیقه‌ مخاطب هدف مراجعه کنندگان خود را کشف کنید! ممکن است مطب شما در یک کلان شهر با مراجعه کنندگان عمومی رو به رو باشد؛ مانند طراحی مطب در تهران بزرگ. یا حتی ممکن است شما با توریست‌های درمانی یا مراجعه کنندگان و بیماران خارجی طرف باشید که در طراحی مطب در مشهد بسیار به چشم می‌خورد. زائران عرب و مسافران عرب زبان در مشهد بسیار به کلینیک ها و مطب های مختلف رجوع می‌کنند و چرخه توریست پزشکی را متحول کرده اند. بنابراین در طراحی مطب ممکن است شما با مخاطبی نظیر غیر فارسی زبان ها طرف باشید! بسیاری از پزشکان محترم و حرفه‌ای کشور ما در شهرستان‌های مختلف مشغول به خدمت رسانی به بیماران و هموطنان ما هستند؛ طراحی دکوراسیون مطب در شهر‌های کوچک از اصول متفاوتی پیروی می‌کند. حتی ممکن است در شهر های بزرگ نظیر مشهد یا اصفهان و شیراز و تبریز؛ تفاوت های فرهنگی و جغرافیایی موجب شود طراحی دکوراسیون مطب در این شهر‌ها با یکدیگر تفاوت چشمگیری داشته باشد. به سخن دیگر دانستیم که برای طراحی مطب یا کلینیک در نخستین گام باید به شناخت مخاطب هدف یا بیماران یک کلینیک پرداخت تا طراحی دکوراسیون داخلی مطب ها تکراری و غیر کاربردی نباشد! پزشکان با ذوق و سلیقه خود می‌توانند شخصیت حرفه‌ای خود را در نمای داخلی مطب خود به نمایش بگذارند و قدرت زیبایی شناسی خود را به رخ بکشند. برای مثال یک پزشک متخصص زنان و زایمان در طراحی مطب مامایی یا طراحی مطب زنان خود می‌تواند با استفاده از سلیقه شناسی و روانشناسی بر روی عموم مخاطبان خود از محیط چشم نواز و استاندارد برای مراجعه کنندگان برخوردار باشد.


3.اثر رنگ در طراحی مطب و کلینیک چیست و چگونه رنگ انتخاب می‌شود؟

رنگ شناسی از اصول اولیه در طراحی دکوراسیون مطب است! بدون رنگ شناسی و تطبق آن با نوع خدمات مطب و کلینیک طراحی دکوراسیون داخلی مطب بی‌ معنی می‌شود. برای مثال در طراحی مطب دندانپزشکی کودکان باید از رنگ هایی استفاده کرد که کودکان با آن ها احساس راحتی کنند. همین مسئله در طراحی دکوراسیون مطب ها و طراحی داخلی کلینیک های دیگر نیز اولویت دارد. پزشکان باید علاوه بر شخصیت مخاطبان و مراجعه کنندگان خود؛ به شخصیت برند خود نیز آگاه باشند. اکثر پزشکان به اشتباه از رنگ های تکراری استفاده می‌کنند و برند ایشان قابل تشخیص از برند دیگر پزشکان نیست و این لطمه بزرگی به شخصیت هر پزشک، مخصوصا پزشک های متخصص می‌زند! گروه معماری پاکاد با در نظر گرفتن اصول معماری داخلی و ترکیب آن با معماری درمانی توانسته است پالت های رنگی منحصر به فردی مطابق شخصیت برند پزشکان و مصالح و تجهیزات قابل استفاده در طراحی دکوراسیون آن ها پیاده سازی کند. پاکاد با ارائه مشاوره کاملا رایگان و ایجاد و طراحی نقشه دو بعدی برای پزشکان به صورت رایگان سعی دارد جامعه معماری درمانی را در زمینه برندسازی و طراحی دکوراسیون داخلی محیط های درمانی هدایت کند.


4. انتخاب صندلی راحتی در طراحی دکوراسیون کلینیک و اتاق انتظار مطب

انتخاب صندلی و سالن انتظار مناسب برای طراحی دکوراسیون مطب از مهم ترین اقدامات در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک ها است. برای مثال در نظر بیگرید بیشترین زمانی که در کلینیک ها و مطب ها یک مراجعه کننده و بیمار صرف می‌کند بر روی صندلی راحتی یا همان صندلی انتظار مطب و کلینیک است! این صندلی ها باید مقاوم، راحت و منطبق با اصول معماری داخلی چیده شود. طراحی دکوراسیون مطب به عوامل مهمی نظیر در بحث راحتی و ایجاد محیط امن و ایمن برای مراجعه کنندگان بستگی دارد. بنابراین عواملی مانند تهویه هوا و ایجاد سرما ساز ها و گرما ساز های مناسب در محیط داروخانه بسیار مهم است و در راحتی چیدمان اثر تاثیر گذاری دارد.


5. هدایت بیماران در کلینیک و طراحی پیشخوان مطب چه اصولی دارد؟

منظور از هدایت بیماران چیست؟ هر مطب بخش های مختلفی نظیر میز منشی و اتاق پزشک یا بخش های مختلفی دارد. هر کدام از این بخش ها باید در نقطه درستی چیده شود تا بیماران در مسیر مراجعه خود هدایت شوند. به این فرایند طراحی مسیر مراجعه بیمار میگویند که باعث می‌شود ازدحام و فضا خالی مطب مورد استفاده بهتر قرار بگیرد.


6. نورپردازی در طراحی دکوراسیون مطب چه اثری دارد و چگونه انجام می‌شود؟

نورپردازی در طراحی دکوراسیون مطب بسیار حیاتی است چرا که نورپردازی اصولی موجب می‌شود که نگاه بیماران و پرسنل مطب خسته نشود و از بیماری های چشم در امان باشند.


جمع بندی چهارچوب‌های طراحی کلینیک و طراحی مطب

  • دانستیم که طراحی محیط آرامش بخش و راحت برای دکوراسیون مطب بسیار حیاتی است
  • انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون مطب نیز جذب کننده است
  • نورپردازی اصولی می‌تواند بیماران را متوجه بخش های مختلف مطب کند.
  • حتما از سبک های طراحی خاص مطب خود استفاده کنید

آیا طراحی مطب‌های مختلف رویکرد‌های مختلفی دارد؟

قطعا مطب‌های مختلف نیاز به طراحی های شخصی سازی شده و مختلف نیاز دارد تا بتوان در طراحی دکوراسیون داخلی آنها از نهایت بازدهی استفاده کرد. مثلا طراحی دکوراسیون مطب مامایی با طراحی دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی کاملا متفاوت است و رویکرد های خاص خود را دارد. در این مقاله برای شما تمام جزئیات طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک را بررسی کردیم تا در طراحی داخلی مطب و طراحی داخلی کلینک خود موفق باشید. گروه معماری درمانی پاکاد با اندوختن تجربه‌های بیشمار خود در زمینه طراحی دکوراسیون داروخانه و طراحی دکوراسیون مطب توانسته است نوآوری و چشم اندازی مدرن در طراحی دکوارسیون مطب و کلینیک به ارمغان بیاورد. در این مقاله چکیده ایی ناب مهم ترین اصول طراحی مطب را برای شما فراهم کردیم تا در زمینه بازطراحی مطب خود یا حتی طراحی دکوراسیون داخلی مطب خود بتوانید مدرن و بروز و چشمگیر باشید.

تفاوت مطب و کلینیک چیست؟

اصولا استاندارد‌های طراحی مطب و کلینیک متفاوت است چرا که شرایط و ضوابط تاسیس این دو متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *