داروخانه, طراحی داروخانه, طراحی دکوراسیون داروخانه

هدایت مشتری در داروخانه چگونه انجام می‌شود؟

هدایت مشتری با دکوراسیون داخلی در داروخانه

جالب است بدانید که بیش از 60% مردم زمان ورود به داروخانه یا مراکز درمانی دچار استرس ناشی از گنگ بودن دکوراسیون داخلی می‌شوند! طی تحقیقات و بررسی‌های انجام شده دریافتیم که بسیاری از مراجعه کنندگان داروخانه زمانی که وارد داروخانه می‌شوند نمی‌دانند باید برای چه کاری یا خرید چه دارویی به چه بخشی مراجعه کنند! ترافیک انسانی در داروخانه نیز بسیار آزار دهنده است. معطل شدن مراجعه داروخانه در صف‌های پیشخوان داروخانه می‌تواند فروش شما را کاهش دهد. اما چرا این مشکل چیست؟! آیا تابلو‌های راهنما داروخانه برای حل این مشکل مهم کافی هستند؟ ابدا خیر! در این مقاله به صفر تا صد هدایت مشتری در داروخانه می‌پردازیم تا شما داروسازان یا داروخانه‌داران محترم بتوانید با علم بروز معماری فضا داروخانه خود را مطابق استاندارد‌ها چیدمان کنید.

چگونه باید مراجعه‌کننده را در داروخانه هدایت کنم؟
1. چیدمان بخش‌های داروخانه به شکل استاندارد
2. طراحی داروخانه به سبک مدرن و مینیمال
3. استفاده از تابلو‌های راهنما
4. استفاده از روانشناسی رنگ‌ها
5. شلوغ نکردن داروخانه با تبلیغات

مزیت‌های هدایت مشتری در داروخانه چیست؟

همانطور که بیمارستان‌ها واحد تریاژ دارند داروخانه نیز باید برای مشتریان خود بر اساس مدل کسب و کارش اولویت بندی تعریف کند و بر حسب داروها و کالاهایی که می‌فروشد مشتریان یا مراجعه کنندگان خود را طبقه بندی کند. این طبقه بندی کردن مشتری مزیت‌های خاص خود را دارد. برای مثال اگر تمرکز شما بر روی فروش دارو‌های مکمل ورزشی است بهتر است بخش مشاوره دارویی خود را متناسب با سلیقه و شخصیت ورزشکاران چیدمان کنید. از طرفی اگر مخاطب هدف شما زنان هستند بهتر است دارو‌ها و یا کالا‌های مرتبط با آرایش و بهداشت را به صورت حرفه‌ای تر در دکوراسیون داخلی داروخانه خود چیدمان کنید. اما مزیت‌های هدایت مشتری در داروخانه چیست؟!

افزایش فروش و کاهش هزینه در داروخانه

مشتری زمانی بهتر خرید می‌کند که در آسایش فکری باشد! احساس راحتی برای مراجعه کننده داروخانه بسیار مهم است. بنابراین داروخانه باید محیطی گیرا و واضح داشته باشد. چیدمان پیشخوان‌های داروخانه نباید پیچیده باشد!

کادر منابع انسانی داروخانه فرسوده نمی‌شوند!

مسئولین بخش‌های مختلف شما نباید وقتشان را صرف مراجعه کنندگان بخش‌های مختلف کنند! هدایت مشتری در داروخانه موجب می‌شود که کادر منابع انسانی شما هدفمند شوند و کمتر فرسوده شوند.

احساس آسایش مراجعه کننده در داروخانه

دیگر کسی در داروخانه شما به علت ندانستن ساز و کار داروخانه شما خجالت نمی‌کشد! بسیاری از مردم چون نمی‌دانند باید در داروخانه از چه بخشی چه چیزی را بخرند همیشه دچار خجالت هستند و به خرید آنلاین متمایل می‌شوند.

افزایش مشتریان ثابت داروخانه شما

مشتریان ثابت داروخانه شما افزایش خواهند داشت اگر داروخانه شما چیدمان و انرژی مثبتی داشته باشد! وایب و انرژی داروخانه شما که از چیدمان داروخانه برگرفته می‌شود می‌تواند اثر بزرگی در رفتار مشتریان شما بگذارد.

تاثیر پیشخوان داروخانه در هدایت مشتری چیست؟

طراحی دکوراسیون تنها در انتخاب رنگ، اجرا و نصب قفسه داروخانه خاتمه پیدا نمی کند! طراحی دکوراسیون باید به شکلی باشد که مشتری در یک مسیر مشخص حرکت کند. با حرکت در یک مسیر مشخص از زمان تحویل نسخه تا زمان دریافت دارو و تسویه حساب در یک قسمت مشخص حرکت کند و با ورود فرد جدیددر داروخانه دچار اختلال در رفت آمد بین مراجعین نشود. کنترل و مدیریت شلوغی داروخانه قابل حل است ، با انتخاب تیم طراحی حرفه ای علاوه بر اینکه فضایی بهینه ایجاد می‌شود می‌توانید به رفت آمد مراجین هم نظم داد. بنابراین محاسبه کردن مسیر رفت و آمد مشتریان در داروخانه بسیار اهمیت دارد. فاصله پیشخوان‌های داروخانه در این امر مهم است.

رفت و آمد در داروخانه و ترافیک انسانی

شاید برایتان سوال پیش بی‌آبد چگونه با یک طراحی میتوانیم از تداخل بین مراجعین و رفت آمد اضافه آنها جلوگیری کرد؟ از لحظه ای که مشتری وارد داروخانه می شود طراحی باید به شکلی باشد که مراجعه کننده از ابتدا که درخواست یا نسخه خودرا به مسئول داروخانه تحویل می‌دهد تا زمانی که به او مشاوره داده می‌شود و دارو را تحویل و به بخش صندوق داروخانه مراجعه می کند از همان بدو ورد تا وقتی که از داروخانه خارج می‌شود در یم مسیر مشخص حرکت کند، به صورت ضرب دری از سمتی به سمت دیگر نرود. از ویژگی این طراحی این است که با ورود چندین مراجعه کننده دیگر به داروخانه، همچنان نظم برقرار است. به راحتی رفت آمد می‌کنند و در کمترین اتلاف وقت و اشتباه در انتخاب دارو، داروهای مورد نیاز به بیمار تحویل داده می شود. 

از تابلو راهنما در داروخانه استفاده کنید!

با استفاده از تابلو راهنما در داروخانه می‌توانید مشتریان خود را هدایت کنید اما بسیار مهم است که از تابلو‌های متحد الشکل و زیبا استفاده کنید. برای مثال تابلویی که رنگ مکمل دکوراسیون داخلی دارووخانه شما باشد مناسب راهنمایی مخاطب است نه تابلویی که هم رنگ محیط داروخانه شما است. بر اساس این اصل در طراحی دکوراسیون داروخانه نیاز است که تابلو راهنما استاندارد داشته باشید. برای خرید یا سفارش تابلو راهنما داروخانه می‌توانید به سایت رنگین رسانه مراجعه کنید!

چگونه با طراحی دکوراسیون می‌توانیم مشتری را هدایت کنیم؟

پیشخوان های داروخانه یکی از بخش های مهم داروخانه است که همه مشتری ها پس از وارد شدن به محیط داروخانه در همان ابتدا به سمت پیشخوان داروخانه خواهند رفت . پیشخوان داروخانه متشکل شده از بخش های پذیرش نسخه ، مسئول فنی داروخانه، پذیرش بدون نسخه، بخش آرایشی و صندوق می باشد. قرار گیری بخش های نام برده شده در مکان های مناسب باعث میشود بیمار با وارد شدن به داروخانه و تحویل نسخه به سمت بخش مسئول فنی داروخانه مانند جهت عقربه های ساعت هدایت شود و بعد از تحویل دارو در صورت داشتن خرید در بخش لوازم بهداشتی باز هم در همان مسیر مانند عقربه های ساعت به حرکت خود ادامه می‌دهد و در نهایت به سمت صندوق داروخانه خواهد رفت. در صورتی که بخش های پذیرش نسخه، مسئول فنی و… در مکان های مناسبی قرار نگیرد . مشتری باید مدام از سمتی به سمت دیگر برود و همین طور با ورود چندین فرد جدید به داروخانه، فضا ممکن است به شدت شلوغ دیده بشود و در روند تحویل دارو نیز زمان زیادی صرف شود که طبیعتا موجب میشود افراد دیگر به داروخانه مراجعه نکنند.

طراحی پلان دو بعدی اولیه برای چیدمان داروخانه بسیار مهم است!

تاثیرات طراحی دکوراسیون پیشخوان داروخانه به صورت استاندارد چیست؟

طراحی دکوراسیون پیشخوان داروخانه به صورت استاندارد افزون بر اینکه با سرعت و دقت بهتری به مشتریان پاسخ داده می شود از هرجو مرج در داخل داروخانه جلوگیری خواهد شد و پرسنل داروخانه نیز با انرژی بالاتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد . پیشخوان داروخانه از بخش های اصلی یک داروخانه است ، این بخش علاوه بر اینکه جزو نمای اصلی فضای داخلی داروخانه می‌باشد مرکز مراجعه مشتریان داروخانه نیز می باشد . در اولین نگاه ظاهر پیشخوان های داروخانه است که مورد توجه قرار گرفته می‌شود ، بهره گیری از بروز ترین طراحی دکوراسیون در کنار استفاده از رنگ های درمانی افزون بر شیک و زیبا شدن داروخانه خواهد شد پرسنل داروخانه  زمان قابل توجهی را در بخش پیشخوان هستند و همین طور بیماران بیشترین توقف آنها در بخش کانتر داروخانه می باشد استفاده از رنگ مناسب و یا ترکیب رنگ های استاندارد از هدر رفتن انژی کادر داروخانه جلو گیری می کند و بیماران نیز با مراجعه به داروخانه و مشاهده رنگ غالب و پیشخوان داروخانه موجب کاهش استرس و افزایش آرامش آنها خواهد شد. 

مشخص سازی محل پیشخوان‌های داروخانه در بازسازی داروخانه اهمیت بسیاری دارد.

استاندارد‌های غذا و دارو برای چیدمان داروخانه

سازمان غذا و دارو امروزه باید ها و نباید هایی برای مکان های درمانی تعیین کرده است که رعایت آنها باعث میشود فضایی با کیفیت بالا ایجاد کنید که طبیعتا موجب افزایش امتیاز داروخانه خواهد شد . بهره گیری از رنگ های درمانی از بخش های موثر در افزایش امتیاز داروخانه می باشد. طبیعتا داروخانه ای که رنگ غالب آن قرمز خواهد بود به دلیل ایجاد اضطراب میان افراد حاصر در داروخانه ، پیشنهاد می شود ازین رنگ استفاده نشود . لازم به ذکر است طراحی دکوراسیون داروخانه هایی با تنوع رنگی گوناگون وجود دارد در یک داروخانه از رنگ های تند مانند قرمز نیز می‌توانیم به کار ببریم ولی بهتر است رنگ غالب اصلی داروخانه روشن باید مانند سفید و در ترکیب با رنگ غالب محیط از رنگ دلخواه بکار ببریم . گروه معماری پاکاد طراحی دکوراسیون داروخانه با رنگ های گوناگونی اجرا کرده است از جمله داروخانه دکتر نوروزی که رنگ مشکی نیز با ترکیب رنگ های دیگر استفاده شده است.

فواید قرار گیری تحویل دارو و صندوق در مکان مناسب؟

بخش تحویل دارو و صندوق باید نزدیک هم باشند تا پس از دریافت نهایی در نزدیک ترین مکان که صندوق است مراجعه کند و بعد به سمت خروجی برود . تصور کنید بخش تحویل دارو و صندوق از هم با فاصله زیادی قرار گرفته باشد، هر کدام از مراجعین باید مدام مسافت طولانی برای تسویه حساب طی کنند ، اگر داروخانه شلوغ باشد ، مجبور است به سختی از بین بقیه افراد رد شود که مطمئنا با این حال سعی میکند دیگر به آن داروخانه مراجعه نکند. با داشتن یک تیم طراح حرفه ای و کارشناس در زمینه طراحی دکوراسیون داروخانه ، دیگه نگران میزان متراژ و نوع معماری ساختمان نباید باشید. گروه معماری پاکاد با توجه به تجربه و سابقه ای که در زمینه  طراحی دکوراسیون داروخانه دارد به خوبی نیاز کار فرما را شناسایی و در مدت زمان کمی طراحی داروخانه مطابق با سلیقه کار فرما و استاندارد های سازمان غذا و دارو  به شما تحویل خواهد داد.

چیدمان داروخانه فقط برای مشتریان نیست!

انبار داروخانه نیز بخشی از داروخانه است که باید در طراحی و اجرا دکوراسیون داروخانه به آن توجه شود. تصور کنید در انبار داروخانه به دنبال یافتن تعدادی دارو هستید اما نظم مشخصی در انبار داروخانه وجود ندارد یا به صورت استاندارد طراحی نشده است. بر اساس این اصل مهم طراحی استاندارد داشتن یک انبار داروخانه استاندارد بسیار مهم است.

شرکت معماری درمانی پاکاد!

طراحی رایگان دکوراسیون داروخانه شما!

جهت دریافت مشاوره رایگان و طراحی و صفر تا صد اجرا داروخانه خود در هر نقطه از ایران با شماره 09153112851 تماس بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *