معماری

معماری درمانی | هدف معماری درمانی چیست؟ | گروه معماری پاکاد

معماری درمانی چیست؟ هدف از معماری درمانی چیست؟

معماری درمانی چیست؟ بخشی از جهان معماری است. معماری درمانی تلفیقی از هنر معماری و برآورد نیاز‌ها و شرایط و ضوابط مراکز درمانی است. مراکز درمانی می‌توانند طراحی داروخانه، طراحی مطب، کلینیک، درمانگاه، ساختمان درمانی، فضای درمانی یا حتی بیمارستان باشند. برای شناخت کامل معماری درمانی این مقاله را بخوانید. گروه معماری درمانی پاکاد پیشگام در زمینه طراحی و اجرای معماری مراکز درمانی است. در این مقاله به صورت جامع با معماری درمانی آشنا می‌شوید.

1.معماری درمانی چیست؟

در جهان طراحی دکوراسیون داخلی معماری درمانی یعنی طراحی داخلی مراکز درمانی متناسب با شرایط و ضوابط قانونی و استاندارد‌های جهان سلامت و درمان. معماری مراکز درمانی در کشور‌های در حال توسعه مانند ایران بسیار اهمیت دارد. ایجاد چرخه توریسم گردشگری موجب شد که دکوراسیون داخلی مطب‌ها و کلینیک‌ها و مخصوصا طراحی داخلی داروخانه‌ها نیازمند نوآوری و بروزرسانی باشد. کلینیک‌های پوست و مو و مطب‌های دندانپزشکی از مثال‌هایی هستند که برای دکوراسیون داخلی خود ارزش قائل هستند. حتی کلینیک‌های دامپزشکی نیز به دکوراسیون داخلی تخصصی و استفاده از دانش معماری درمانی نیز وجود دارد.

هدف معماری درمانی چیست؟

هدف معماری درمانی افزایش بازدهی طراحی دکوراسیون داخلی در محیط‌ها و فضا‌های درمانی است. فضا‌های درمانی مانند طراحی داروخانه، طراحی مطب یا حتی طراحی کلینیک نیاز به شناخت شرایط و ضوابط طراحی و استاندارد‌های اجرایی جهان سلامت و بهداشت را دارد. امکان ندارد بدون وجود استاندارد‌های اولیه یک طراحی مطب دندانپزشکی به درستی انجام شود.

فنگ شویی و معماری درمانی

فنگ شویی در معماری از جایگاه مهمی برخوردار است. مقالات دانشگاهی مختلفی در خصوص اثر معماری بر سلامت انسان نوشته شده است. مانند مقاله “تاثیر معماری بر سلامت” معماری می‌تواند روحیه انسان‌ها را تغییر دهد. اثر متریال در معماری سلامت جسمی و روانی آدم‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. فنگ شویی به معنی “توازن آب و باد” است اما در زمینه معماری فنگ شویی به هنر متناسب سازی طبیعت و متریال با معماری داخلی اشاره دارد تا روح و روان انسان به آرامش برسد.

2.خدمات معماری درمانی چیست؟

  1. طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه
  2. طراحی دکوراسیون داخلی مطب
  3. طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک
  4. طراحی داخلی درمانگاه
  5. طراحی ساختمان درمانی
  6. طراحی فضای درمانی
  7. طراحی داخلی بیمارستان

تاریخچه تلفیق معماری و حوزه درمان و بهداشت

معماری درمانی تاریخچه مشخصی ندارد. تاریخ آن بسیار نامنظم است. شاید بتوان دانشگاه گندی‌شاپور را به عنوان اولین مهم‌ترین اثر معماری تلفیق شده با بحث درمان در نظر گرفت. دانشگاه جندی‌شاپور از نخستین دانشکده‌های پزشکی در دوره ساسانیان بوده است. در ایران با رشد توریسم پزشکی یا توریسم درمانی رقابت برای ایجاد مراکز درمانی مطابق استاندارد‌ها و بر اساس اصول زیبایی شناسی معماری افزایش پیدا کرد. گروه معماری پاکاد از پیشگام معماری درمانی و طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی داروخانه و دیگر محیط‌های درمانی است. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه بازسازی یا اجرای محیط درمانی خود می‌توانید با شماره ۰۹۱۵۳۱۱۲۸۵۱ تماس بگیرید و از خدمات مشاوره‌ای ما به صورت رایگان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *