بازاریابی گردشگری سلامت, گردشگری پزشکی

بازاریابی در گردشگری پزشکی | توریسم پزشکی چیست؟

گردشگری پزشکی چیست؟

گردشگری پزشکی چیست؟ در این مقاله به صورت اختصاصی به بررسی معنی گردشگری سلامت و گردشگری پزشکی پرداختیم. در ادامه مقاله شیوه‌های بازاریابی آسان برای کسب و کار‌های مرتبط با گردشگری پزشکی را بررسی کردیم. همراه ما باشید تا با جذب بیماران خارجی در فرایند گردشگری سلامت آشنا شوید.

۱. گردشگری سلامت چیست؟

سفر به قصد بهره برداری درمانی، ارتقا سطح سلامت یا انجام عملیات‌های درمانی را گردشگری سلامت یا همان گردشگری درمانی می‌گویند. گردشگر درمان یا گردشگر سلامت به قصد استفاده از خدمات درمانی سفر می‌کند. قدیمی‌ترین تاریخچه گردشگری سلامت به سفر‌های مردم به جهت استفاده از چشمه‌های آب گرم اختصاص دارد.

۲. چرا از گردشگری سلامت استقبال می‌شود؟

بیمارانی که در وطن و کشورشان خدمات درمانی و سلامت از کیفیت بالایی برخوردار نیست یا هزینه‌های بالایی دارد؛ به کشور‌های در حال توسعه یا توسعه یافته سفر می‌کنند تا از خدمات با کیفیت‌تر یا ارزان تر استفاده کنند. برای مثال در ایران خدمات پزشکی از سطح بالای استاندارد برخوردار است و همچنین به علت کم ارزش شدن پول ملی ایران سفر به کشور ایران توجیه اقتصادی برای گردشگران سلامت دارد.

۳. گردشگری پزشکی چیست؟

گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی که به “Medical Tourism” نیز شناخته می‌شود زیر مجموعه‌ای از گردشگری سلامت محسوب می‌شود.

۴. تفاوت گردشگری پزشکی با گردشگری سلامت چیست؟

گردشگری پزشکی زیر مجموعه‌ای از گردشگری سلامت است و به صورت اختصاصی به امور پزشکی و حتی عمل‌های جراحی مختلف اشاره دارد. اما گردشگری سلامت شامل طب سنتی و پزشکی جایگزین یا همان شبه علم در پزشکی نیز می‌باشد.

۵. هدف گردشگری سلامت چیست؟

شاید در ظاهر هدف گردشگری سلامت ایجاد رونق اقتصادی و توسعه درآمد‌های ناخالص ملی باشد اما برای تحقق این موارد مهم‌ترین نکته تحقق یک سفر به یادماندنی و جلب رضایت بیماران خارجی و مسافران سلامت در سیستم گردشگری سلامت کشور است. اگر گردشگر پزشکی خاطره مناسب و مثبتی از سفرش به همراه نداشته باشد یعنی گردشگری سلامت یک کشور رو به زوال است یا به درستی انجام نمی‌شود. بنابراین هدف گردشگری سلامت جلب رضایت گردشگر پزشکی با ارائه خدمات با کیفیت در همه زمینه‌ها و حوزه‌های سفر و گردشگری است.

۶. چه کسب و کار‌هایی در راستای گردشگری سلامت هستند؟

  1. شرکت‌های گردشگری سلامت
  2. شرکت‌های تسهیل گر خدمات درمانی
  3. هتلداران، مهمانسرا‌ها و هاستل‌ها
  4. شرکت‌های هواپیمایی و آژانس مسافرتی
  5. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مطب‌ها
  6. داروخانه‌ها، مراکز طب سنتی
  7. رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، کترینگ‌ها
  8. مراکز تفریحی و پاساژ‌های تجاری
  9. ناوگان‌های حمل و نقل مانند تاکسی
  10. لیدر‌های درمانی و مترجمان تسهیل‌ گر

بر خلاف باور عموم بسیاری از کسب و کار‌ها می‌توانند در راستای گردشگری سلامت قرار بگیرند. متاسفانه نگاه کارآفرینان یا توسعه دهندگان کسب و کار نسبت به گردشگری سلامت محدود و غیر نوآورانه آست. کسب و کار‌های زیر همگی در راستای گردشگری سلامت هستند چرا که هدف گردشگری سلامت ایجاد و ثبت یک خاطره و فیدبک مثبت از طرف بیماران خارجی در کشوری است که خدمات گردشگری سلامت ارائه می‌دهد.

۷. نقش بازاریابی در گردشگری سلامت

برای شرکت در زنجیره گردشگری سلامت و استفاده از مزیت‌های آن به عنوان یک کسب و کار فعال در گردشگری سلامت نیاز است که با اصول برندسازی گردشگری پزشکی و بازاریابی گردشگری سلامت آشنا شوید. ورود به بازار گردشگری درمانی و حفظ مشتریان و باقی ماندن در گردشگری سلامت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تخصصی است. بنابراین بازاریابی و برندسازی در گردشگری سلامت نقش مهمی دارد.

۸. مشکل ترین‌ بخش در بازاریابی گردشگری سلامت

برای صاحبان کسب و کاری که می‌خواهند به بازار گردشگری سلامت ورود کنند برجسته ترین مشکل شناسایی بازار هدف و پیدا کردن مخاطبان هدف است! عدم سنخیت فرهنگ و زبان مخاطبان هدف با ارائه دهندگان خدمات گردشگری سلامت و همچنین ناکافی بودن شناخت صاحبان کسب و کار نسبت به کانال‌ها و مسیر‌هایی که می‌توانند مخاطبان هدف خود را از آن طریق جذب کنند از مهم ترین مشکلات است.

۹. شیوه‌های بازاریابی در گردشگری پزشکی چیست؟

دستور العمل‌های کلی و راه‌حل‌هایی که صاحب نظران در زمینه بازاریابی گردشگری پزشکی به آن اشاره می‌کنند ناکارآمد است. بازاریابی گردشگری سلامت می‌بایست بر حسب نوع کسب و کار شما انجام شود. شیوه‌های بازاریابی برای داروخانه و کلینیک‌ها و مطب‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. بنابراین در اولین قدم باید کسب و کار خود را به درستی بشناسید و از ورود به حوزه‌های کسب و کار‌های دیگر خودداری کنید!

1.9 بازاریابی گردشگری سلامت کلینیک‌ها

برای مطب‌ها و کلینیک‌ها بهترین شیوه بازاریابی برای جذب مراجعه کنندگان خارجی همکاری با لیدران گردشگری، مترجمان و شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت است. عموما مطب‌ها و کلینیک‌ها در ازای جذب مراجعه کنندگان خارجی و جذب درآمد ارزی، بخشی از سود خود را به صورت درصدی به واسطه‌گران مسافران خارجی می‌کنند.

2.9 بازاریابی گردشگری سلامت داروخانه‌ها

داروخانه برای جذب مراجعه کنندگان خارجی ضمن همکاری با دکتر‌ها و کلینیک‌هایی که مراجعه کنندگان خارجی دارد می‌تواند از شیوه‌های بازاریابی محیطی نیز استفاده کند. برای مثال در طراحی دکوراسیون داروخانه یا ویترین آن از بیلبورد‌هایی با زبان مخاطب هدف خود استفاده کند. در مشهد تقریبا تمامی داروخانه‌ها عنوان “صیدلیه” به ویترین داروخانه خود اضافه کردند که به عربی معنی داروخانه را می‌دهد و در جذب مشتریان عرب بسیار اثر گذار است.

3.9 بازاریابی گردشگری سلامت بیمارستان‌ها

اکثر بیمارستان‌های خصوصی برای جذب مشتریان و مراجعه کنندگان خارجی واحدی متناسب با نیاز‌های گردشگران سلامت راه اندازی می‌کنند. در راستای جذب و توسعه این واحد بهتر است سایت‌های دو زبانه نیز طراحی شود تا جذب مراجعه کنندگان خارجی آسان تر شود. همکاری با شرکت‌ها‌ی تسهیل گر در زمینه گردشگری سلامت نیز بسیار موثر است.

۱۰. مهم ترین شهر‌های گردشگری سلامت ایران کدامند؟

مشهد مقدس با اختلاف مهم‌ترین شهر و مقصد گردشگری سلامت در ایران برای گردشگران خارجی و به ویژه عرب است. پس از مشهد تهران در بخش بیمارستان‌های خصوصی و شیراز نیز در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. جالب است بدانید که شهر‌های ارومیه و اهواز نیز از مقاصد گردشگری برای مسافران داخلی و ایرانی است. از شهرستان‌های ایران که معروف‌ترین نقاهتگاه‌های جهانی هستند می‌توان به دیلمان استان گیلان، جواهرده استان مازندارن و شاندیز استان خراسان رضوی اشاره کرد.

۱۱. مهم‌ترین نکات بازاریابی در گردشگری سلامت

  • کسب و کار خود را بشناسید.
  • با تسهیل گران گردشگری همکاری کنید.
  • با لیدرها و متجرمان همکاری کنید.
  • تبلیغات محیطی مناسب داشته باشید.
  • به حوزه غیر تخصصی خود برای بازاریابی وارد نشوید و آن را برون‌سپاری کنید.
  • از تجربه سفر گردشگران سلامت برای برند خود محتوا تولید کنید.
  • به جای هزینه برای تبلیغات ارتباطات خود را گسترش دهید.
  • کانال‌های ارتباطی خود و گردشگر را کوتاه تر کنید.

12. اثر توریسم گردشگری بر درآمد داروخانه

اثر توریسم گردشگری بر درآمد داروخانه بسیار قابل توجه است. افزایش مراجعه کنندگان خارجی برای افزایش درآمد داروخانه بسیار اثر گذار است. در مشهد بسیاری از داروخانه‌ها برای جذب مشتریان عرب در زمینه‌های بازاریابی تلاش‌های مختلفی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *