داروخانه, طراحی داروخانه

مراحل تاسیس داروخانه چیست؟

گام به گام تاسیس داروخانه

تاسیس داروخانه در ایران مانند هر فرایند اداری دیگر دارای درگیری‌های بروکراسی است! اما باید از کجا تاسیس داروخانه خود را آغاز کنیم؟ مسیر راه‌اندازی داروخانه در ایران چیست؟ در این مقاله به صورت تخصصی به “گام به گام تاسیس داروخانه” پرداختیم. ما فرایند راه‌اندازی داروخانه را به لحاظ توسعه کسب و کار و مدل‌های بازگشت سرمایه و همچنین شیوه اخذ مجوز تاسیس داروخانه در ایران بررسی کردیم. این مقاله حاوی اطلاعات فشرده برای داروسازان یا راه‌اندازان داروخانه است تا تاسیس داروخانه برای شما آسان و روشن باشد.

0+

بیش از شانزده هزار داروخانه‌ در ایران فعال است. در سال 1402 به ازای هر ماه در ایران 300 داروخانه تاسیس شده است!

بررسی اجمالی راه‌اندازی داروخانه در ایران

همانطور که کمی بالا‌تر به آن اشاره شده؛ در سال 1402 به ازای هر ماه تقریبا 300 عدد داروخانه در ایران تاسیس و راه‌اندازی شده است. این رقم یعنی به ازای هر 5000 ایرانی یک داروخانه فعال در ایران وجود دارد. در شهر‌هایی گردشگری درمانی در آن‌ها رشد چشمگیری داشته است مانند مشهد مقدس، تهران و شیراز بازار داروخانه به واسطه رشد توریسم پزشکی همچنان کشش راه‌اندازی داروخانه را دارد؛ اما آیا تمام شهر‌های ایران نیز می‌توانند در چرخه عرضه و تقاضا دارو به درستی قرار بگیرند؟ راه‌اندازی داروخانه مشخصا یک کسب و کار پرسود را برای شما به همراه خواهد داشت اما در سال 1403 قطعا داروخانه‌های قدیمی یا بدون برنامه ضرر مالی خواهند داد! بنابراین به چشم‌انداز‌های بیزینسی خود در خصوص راه‌اندازی داروخانه مجدد فکر کنید.

بیشتر بخوایند : درآمد داروخانه در سال 1402

مراحل کلی تاسیس داروخانه در ایران

تاسیس داروخانه مراحل مختلفی دارد که بعضی از این مراحل می‌بایست به صورت هم زمان پیگیری شوند! قاعدتا داشتن مدرک تحصیلی مرتبط برای تاسیس داروخانه شرط اول تاسیس داروخانه است. به سخن دیگر شما به عنوان موسس داروخانه می‌بایست دارای مدرک تحصیلی مورد تایید سازمان غذا و دارو باشید. در ادامه اخذ مجوز تاسیس داروخانه، بستن قرارداد با شرکت‌های تامین دارو، طراحی دکوراسیون داروخانه، استخدام منابع انسانی داروخانه و… بخشی از فرایند تاسیس داروخانه است. در ادامه هر کدام از مراحل تاسیس داروخانه را به صورت دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله همراه شرکت معماری درمانی پاکاد باشید.

مرحله اول : مدارک مورد نیاز برای تاسیس داروخانه

برای تاسیس داروخانه بیش از ده مدرک کتبی مورد نیاز است که باید پیش از شروع فرایند تاسیس داروخانه جهت دریافت آن اقدام کنید. این مدارک باید در سامانه بارگزاری شوند. در سال‌های اخیر تمام فرایند‌های اخذ مجوز و تایید آن برای بسیاری از مشاغل اینترنتی یا اصطلاحا آنلاین شده است. این مدارک شامل موارد ذیل می‌شود :

  • فرم تکمیل‌شده تقاضای تاسیس داروخانه.
  • فایل اسکن کارت ملی و شناسنامه متقاضی تاسیس داروخانه.
  • فایل اسکن مدرک تحصیلی متقاضی که معاونت آموزشی دانشگاه باید آن را تایید کرده باشد.
  • فایل اسکن کارت پایان خدمت یا معافیت ویژه آقایان.
  • فایل اسکن گواهی مربوط به عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد به مواد مخدر.

جهت تاسیس داروخانه نیاز است که شما مدارکتان را در سایت سازمان غذا و دارو به آدرس (pharmacy.fda.gov.ir) ثبت کنید. سامانه مدیریت امور داروخانه‌ها زیر نظر سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کند و ثبت نام در آن برای تمامی داروخانه‌ها الزامی است. در این سایت شما می‌بایست مدارک خود را جهت دریافت امتیازات مشخصی بارگزاری کنید. حداقل امتیاز مشخصی برای افتتاح داروخانه در شهر‌ها و انواع داروخانه ( مانند شبانه‌روزی ) در نظر گرفته شده است که تاسیس داروخانه شما در صورت دارا بودن حداقل امتیاز مورد نظر امکان پذیر است.

چه کسانی می‌توانند داروخانه تاسیس کنند؟
بر اساس قوانین جدید سازمان غذا و دارو در سال 1402 تمامی افراد از دیپلم تا دکترای تخصصی می‌توانند برای تاسیس داروخانه اقدام کنند. البته همچنان فارغ التحصیلان رشته‌های داروسازی و شیمی دارویی تحصیل کرده اند امکان دریافت مجوز تاسیس داروخانه را دارند؛ اما نیاز است که فرد متقاضی تاسیس داروخانه به امتیاز‌های مقرر شده توسط سازمان غذا و دارو برسد.

مرحله دوم : دریافت مجوز تاسیس داروخانه

پس از تایید مدارکی که در مرحله اول بارگزاری کردید حالا نوبت دریافت مجوز تاسیس داروخانه است! مجوز تاسیس داروخانه را با عنوان مجوز بهره‌برداری داروخانه می‌شناسند و از الزامات تاسیس داروخانه است. مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز بهره‌برداری داروخانه موارد ذیل است :

  • ارائه نامه موافقت اصولی تاسیس داروخانه.
  • ارائه گزارش دانشگاه یا انجمن از کارشناسی بازدید از محل.
  • ارائه اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل داروخانه به‌ نام موسس یا موسسین.
  • ارائه فرم تعهدنامه محضری متقاضی برای ملک.
  • ارائه فرم رضایت‌نامه مالکان (این فرم در صورتی نیاز است که محل داروخانه در یک مجتمع مسکونی باشد).
  • مشخص کردن مسئول فنی داروخانه در سامانه مدیریت امور داروخانه‌ها.
  • تکمیل اطلاعات لازم در سامانه مدیریت امور داروخانه‌ها.
  • اسناد مربوط به پرداخت هزینه‌های قانونی.

بیشتر بخوایند : شرایط و ضوابط تاسیس داروخانه در سال 1402

تایید نهایی پروانه تاسیس داروخانه و پروانه مسئول فنی داروخانه از طریق پیامک به شما اعلام خواهد شد. ضمنا فرایند و مدارک ابطال ، انتقال و تاسیس مجدد داروخانه نیز با مسیر همین فرایند سنخیت دارد. فراموش نکنید که جهت افتتاح داروخانه بازدید از داروخانه امری الزامی است پس دکوراسیون داروخانه شما، چینش دارو‌ها و مواردی مشابه این امور می‌بایست تا قبل از افتتاح داروخانه و تایید افتتاحیه داروخانه نهایی شده باشد. پروانه مسئول فنی داروخانه نیز مشابه مدارک فرد متقاضی تاسیس داروخانه را نیاز دارد و باید موارد زیر نیز همراهش باشد :

  • ارائه نامه معرفی مسئول فنی از طرف موسس داروخانه.
  • فایل اسکن استعلام پروانه مسئولیت فنی گذشته.
  • قرارداد خدمتی که بر اساس قانون کار باشد و مهر انجمن داشته باشد.
  • فایل اسکن مدرک تحصیلی که به تایید معاونت آموزشی دانشگاه رسیده باشد.
  • فایل اسکن گواهی ۵ ساله بازآموزی داروسازان طبق قانون آموزش مداوم گروه پزشکی.
  • ارائه گواهی مربوط به طی کردن دوره آموزشی قانون و مقررات مربوطه.
  • نامه عدم نیاز در ساعات غیر اداری از سازمان مربوطه برای کسانی که مشمول خدمات دولتی هستند.

مرحله سوم : انتخاب محل مناسب راه‌اندازی داروخانه

در انتخاب محل داروخانه باید هوشمندانه عمل کنید. عوامل زیادی وجود دارد که افزایش درآمد شما از داروخانه را تعیین می‌کند اما 80% این موارد به محل داروخانه مرتبط هستند. برای مثال محیط و فرهنگ محلی جایی که در آن قصد تاسیس داروخانه را دارید می‌تواند ظرفیت رشد داروخانه شما را مشخص کند. پتانسیل‌های درآمدی داروخانه و استراتژی‌های مدیریت داروخانه یا راه‌اندازی داروخانه همگی متناسب با پتانسیل‌های داروخانه شما طبقه بندی می‌شوند. استیجاری بودن یا نبودن ملک داروخانه بسیار اهمیت دارد. قرارداد‌ استیجاری داروخانه باید حتما چند ساله تنظیم شود تا بازگشت سرمایه شما در داروخانه تضمینی شود!

نزدیک بودن داروخانه به باشگاه ورزشی!

در صورتی که داروخانه شما به باشگاه‌های ورزشی نزدیک باشد این فرصت برای شما فراهم می‌شود که پروسه فروش مکمل‌های ورزشی خود را جدی‌تر در نظر بگیرید!

جامعه‌شناسی بافت محل داروخانه

با بررسی وضعیت مالی و فرهنگ مردم منطقه داروخانه خودتان می‌توانید یک برنامه برندسازی مناسب برای داروخانه خود در نظر بگیرید. تصور کنید در یک منطقه که زنان رفت و آمد آسان‌تری دارند تا چه اندازی فروش لوازم آرایشی یا بهداشتی بهتر خواهد شد؟

دسترسی به موقعیت داروخانه

دسترسی به داروخانه به لحاظ جای پارک، مترو، اتوبوس و رفت و آمد خیلی حیاتی است! دسترسی منابع انسانی داروخانه شما نیز باید به داروخانه آسان باشد. انبار داروخانه نیز باید در محل داروخانه باشد. انبار ثانویه داروخانه نیز بهتر است نزدیک داروخانه باشد.

رقیب‌های موقعیت مکانی داروخانه

بررسی کنید که در منطقه مورد نظر شما داروخانه‌های رقیب قدرتمند نباشند یا حداقل توان رقابت تبلیغاتی با ایشان را داشته باشید.

چشم‌انداز‌های شهرسازی در محل داروخانه

پروژه‌های شهرسازی و تغییرات شهری را به عنوان چشم‌اندازی های محل داروخانه خود بررسی کنید.

همسایگان شما چه کسانی هستند؟

شرکت پاکاد طی نظرسنجی از بیش از 150 کارفرما خود که همگی داروخانه دارند متوجه شده است که داروخانه بهتر است در نزدیکی بنگاه‌داران ماشین یا املاکی‌ها تاسیس شود. همچنین تاسیس داروخانه در محل‌های درمانی و نزدیک به بیمارستان یا درمانگاه ارزشمند است.

هزینه و ارزش ریالی ملک داروخانه

خرید یا اجاره ملک داروخانه از چالش‌های مهم است! توجه کنید که هر ملکی برای داروخانه ارزش خرید ندارد چرا که هزینه طراحی دکوراسیون و بازسازی ملک نیز ممکن است بسیار بالا باشد. بر اساس برآورد‌های پاکاد طراحی و اجرا صفر تا صد یک دکوراسیون داروخانه در سال 1402 بین 300 تا 500 میلیون تومان برای یک ملک 80 متری هزینه خواهد داشت.

مالک ملک داروخانه چه کسی است؟

مالک ملک داروخانه باید به لحاظ شخصیت و ثبات کاری تایید شود. بهتر است مالکی را انتخاب کنید که در بازسازی ملک برای شمل سختگیر نباشد یا قصد تنظیم قرارداد چند ساله داشته باشد. تغییر موقعیت مکانی داروخانه بعد از یک یا دو سال فعالیت همه مشتریان ثابت شما را تحت اثر منفی قرار می‌دهد

متراژ مورد نیاز برای تاسیس داروخانه

بر اساس استاندارد‌های سازمان غذا و دارو داروخانه‌ها کمتر از 40 متر مربع نیستند. مناسب ترین متراژ برای تاسیس داروخانه 80 متر مربع است.

بیشتر بخوایند : اصول برندسازی داروخانه

مرحله چهارم : طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه

شرکت‌های بسیاری برای طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه وجود دارند. طراحی و بازسازی داروخانه باید بر اساس استاندارد‌های معماری درمانی و شرایط و ضوابط سازمان غذا و دارو باشد. بخش‌های مختلفی در داروخانه وجود دارد که طراحی آن‌ها دارای امتیاز برای کسب مجوز تاسیس داروخانه حیاتی است. هزینه‌های طراحی و اجرا دکوراسیون داروخانه کمتر از 300 میلیون نخواهد بود. تهیه قفسه بندی داروخانه، تدارک پیشخوان داروخانه و موارد مشابه همگی هزینه‌های خاص خود را دارد.

شرکت معماری درمانی پاکاد به عنوانی یکی از قدیمی‌ترین طراحان و مجریان صفر تا صد دکوراسیون داروخانه به شما در زمینه راه‌اندازی داروخانه و طراحی دکوراسیون داخلی آن مشاوره رایگان می‌دهد. تنها کافی است با شماره تلفن 09153112851 تماس بگیرید.

بخش‌های مختلف دکوراسیون داروخانه

  • پیشخوان داروخانه
  • اتاق مشاوره داروخانه
  • قفسه دارویی داروخانه
  • انبار دارویی داروخانه
  • نما داروخانه

هزینه طراحی دکوراسیون داروخانه چه قدر است؟

هزینه طراحی دکوراسیون داروخانه در سال 1402 بین 150.000 تا 180.000 هزار تومان برای هر متر مربع است که توسط شرکت معماری پاکاد انجام می‌شود. اما در صورتی که فاز اجرایی داروخانه شما توسط شرکت پاکاد انجام شود؛ هزینه‌ای برای طراحی دکوراسیون داروخانه شما دریافت نخواهد شد. پاکاد با سابقه طراحی و اجرا بیش از 150 داروخانه در شهر‌های مختلف ایران است. هزینه اجرایی دکوراسیون داروخانه نیز وابسته به متریال به کار رفته، متراژ پروژه و نوع طراحی آن متفاوت است. جهت آنالیز و برآورد قیمت بازسازی داروخانه خود می‌توانید با شماره 09153112851 تماس بگیرید.

بیشتر بخوایند : فرایند طراحی دکوراسیون داروخانه

چه کسانی می‌توانند طراحی و اجرا دکوراسیون داخلی داروخانه شما را انجام دهند؟

طراحی و اجرا صفر تا صد داروخانه در هر نقطه از ایران!

شرکت معماری درمانی پاکاد مفتخر است که بهینه‌ترین قیمت اجرایی در بازسازی و اجرا دکوراسیون داروخانه را دارا است.

مرحله پنجم : خرید دارو و قرارداد با شرکت‌های فروش دارو

خرید دارو نیز یکی از مراحل مهم و نهایی راه‌اندازی داروخانه است. پیشنهاد می‌شود برای تامین دارو‌های خود تحقیق کاملی از چند منبع معتبر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *