داروخانه, طراحی دکوراسیون داروخانه

درآمد داروخانه در ایران برای سال 1402 | درآمد داروخانه در تهران

درآمد داروخانه در ایران برای سال 1402 چه قدر است؟

درآمد داروخانه در ایران چه قدر است؟ این سوال بسیار کلی است اما پاسخی بسیار تخصصی دارد. عواملی نظیر هزینه‌های اولیه راه‌اندازی داروخانه، طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه، برندسازی داروخانه و استخدام منابع انسانی داروخانه، تبلیغات و بازارسازی و… همگی در میزان درآمد خالص داروخانه اثر گذار هستند. البته باید در نظر گرفت که از طرف دولت و قانون‌گذار نیز قوانینی برای تعیین قیمت و مالیات داروخانه‌ها وجود دارد. قیمت گذاری و انواع مالیات داروخانه از مهم ترین عوامل اثر گذار در مشخص سازی درآمد داروخانه است. در این مقاله به صورت تخصصی به مشخص سازی درآمد داروخانه می‌پردازیم.

در این مقاله مطابق فهرست زیر می‌خوانید :

  1. هزینه‌های اولیه راه‌اندازی داروخانه چیست؟
  2. میانگین درآمد داروخانه در ایران چه قدر است؟
  3. فاکتور‌های موثر در درآمد داروخانه چیست؟
  4. محاسبه سود کالا‌های داروخانه چگونه است؟
  5. انواع مالیات برای داروخانه و داروخانه داران
تنوع دارو در داروخانه و درآمد داروخانه چه نقشی دارد؟

«نقش تنوع دارویی در درآمد داروخانه بسیار مهم است. وجود دارو‌های کمیاب را در افزایش درآمد داروخانه دست کم نگیرید!»

1.هزینه‌های اولیه راه‌اندازی داروخانه چیست؟

راه‌اندازی داروخانه و مدیریت داروخانه هزینه‌های مختلفی دارد. مانند هزینه‌های جاری و ثابت ماهانه، هزینه خرید کالا، هزینه تبلیغات و هزینه اولیه. هرکدام از این هزینه‌ها در تعیین درآمد داروخانه بسیار اثر گذار است. برای کسب درآمد مناسب از داروخانه در نخستین قدم باید هزینه‌های اولیه داروخانه را مدیریت کرد. مدیریت کردن هزینه‌ها به معنی کاهش آن‌ها نیست! بلکه به معنی هدفمند کردن هزینه‌ها است. مخصوصا در مورد هزینه‌های اولیه باید این اصل مهم در کسب و کار را دانست که : « بدون هزینه کردن، کسب درآمد ناممکن است!» و این یعنی حذف هزینه‌ها یا حتی تلاش برای کاهش بعضی از هزینه‌ها کاملا غیر ممکن و حتی خطرناک است.

هزینه‌های اولیه راه‌اندازی داروخانه چیست؟

  • دریافت مجوز به صورت جدید یا خرید مجوز‌های کارکرده
  • خرید یا رهن یک مکان متناسب با استاندارد‌های داروخانه
  • طراحی داخلی داروخانه و اجرای دکوراسیون داخلی داروخانه
  • تجهیز لوازم اولیه و خرید دارو‌ها و کالا برای فروش در داروخانه
  • برندسازی داروخانه، تبلیغات و بازاریابی برای داروخانه

نقش هزینه‌های اولیه در درآمد داروخانه چیست؟

یک تفکر عوامانه این است که هر چه قدر هزینه‌های اولیه راه‌اندازی داروخانه پایین باشد سود بیشتری در انتظار داروخانه دار است. این تفکر بسیار غلط است! چرا که هزینه‌های اولیه داروخانه همگی در جهت برندسازی و برجسته سازی و تثبیت درآمدی داروخانه هستند. به عنوان مثال هر مقدار که یک دکتر داروساز در طراحی دکوراسیون داروخانه خود خرج کند و سطح کیفی دکوراسیون داخلی داروخانه خویش را بالا ببرد این امر باعث می‌شود که برند داروخانه ایشان گران تر و با ارزش تر شود و به مراتب مراجعه کنندگان بیشتری به داروخانه ایشان برای خرید رجوع کنند. هزینه‌های اولیه داروخانه قابل کاهش نیست بلکه باید به صورت حرفه‌ای و هدفمند در جهت افزایش درآمد داروخانه تعیین و خرج شود.

2.میانگین درآمد داروخانه در ایران چه قدر است؟

درآمد داروخانه به عوامل بسیاری وابسته است اما به صورت متوسط نرخ فروش ماهانه در داروخانه‌های شهری عددی بین 50.000.000 تومان تا 75.000.000 تومان است که خالص درآمد داروخانه را بین 10 میلیون تومان تا 15 میلیون تومان گزارش می‌کند. یقینا درآمد بسیاری از داروخانه بالا تر از این عدد است و ممکن است درآمد بعضی از داروخانه پایین تر از این مقدار نیز باشد!

میانگین درآمد داروخانه در تهران

درآمد داروخانه‌های تهران وابسته به شبانه روزی بودن یا نبودن، مکان قرار گیری داروخانه و برندسازی داروخانه متفاوت است. اما به صورت متوسط یک داروخانه در تهران بین 20 درصد تا 30 درصد سود خالص از فروش دارد. قطعا درآمد داروخانه‌های تازه تاسیس با درآمد داروخانه‌های قدیمی و حتی شبانه روزی متفاوت است! جالب است بدانید در برخی از موارد به علت وجود گردشگری درمانی و گردشگری سلامت در مشهد، درآمد داروخانه‌ داران مشهدی به نسبت جمعیت متقاضی در تهران بیشتر از درآمد داروخانه داران تهرانی است!

هزینه طراحی داروخانه در تهران چه قدر است؟ در مقاله «هزینه طراحی داروخانه در تهران» جوابتان را بخوانید

مشاوره رایگان طراحی دکوراسیون داروخانه و مطب

بازسازی داروخانه و مطب، فقط طراحی یک دکور نیست!

شرکت معماری درمانی پاکاد؛ با سابقه ترین طراحی و مجری داروخانه و مطب در کشور. افتخار ما اعتماد بیش از 150 پزشک در طول هشت سال فعالیت معماری درمانی است. جهت دریافت مشاوره رایگان برای بازسازی صفر تا صد مطب یا داروخانه خود با شماره 09153112851 تماس بگیرید.

میانگین درآمد داروخانه در مشهد

در مشهد داروخانه‌های بسیاری وجود دارد اما میزان درآمد داروخانه‌هایی که در نزدیکی حرم مطهر، خیابان احمدآباد، خیابان امام رضا، خیابان کوهسنگی و خیابان کلاهدوز قرار دارند تفاوت چشمگیری با دیگر داروخانه‌ها دارد! وجود مسافران عرب و گردشگری درمانی در مشهد میانگین درآمدی داروخانه‌های بسیاری را به بیش از ماهانه صد میلیون تومان سود خالص در ماه رسانده است. این آمار توسط پردازش میدانی از کارفرمایان گروه معماری پاکاد به دست آمده است. گروه معماری پاکاد طراحی و اجرای دکورسیون داروخانه بیش از 50 داروخانه در ایران را بر عهده داشته است. پاکاد پیشگام برای طراحی داروخانه در مشهد است.

تفاوت پروانه داروخانه و مجوز داروخانه چیست؟

پروانه داروخانه و مجوز داروخانه کاملا متفاوت هستند. تا پیش از سال 1400 طبق قانون امکان اخذ پروانه تاسیس داروخانه برای فرد غیر داروساز ممکن بود. اما در سال 1400 مطبق آئین نامه تأسیس و اداره داروخانه، اخذ مجوز تاسیس داروخانه منوط به داشتن مدرک تایید شده داروسازی و فارغ التحصیل شدن از این رشته دانشگاهی می‌باشد. به بیان دیگر تاسیس داروخانه توسط شخص غیر داروساز غیر قانون می‌باشد. از این رو میزان درآمد داروخانه‌ها برای دانشجویان داروسازی که در آستانه فارغ التحصیلی هستند یا کسانی که قصد ورود به دانشگاه و تحصیل در زمینه رشته داروسازی را دارند بسیار برجسته شده است. مجوز داروخانه به جهت تایید فرد داروساز صادر می‌شود و با پروانه کسب داروخانه تفاوت دارد.

3.فاکتور‌های موثر در درآمد داروخانه چیست؟

عوامل و فاکتور‌های بسیاری در خصوص افزایش درآمد داروخانه وجود دارد. اما کلی ترین نکته این است که داروخانه هر چه قدر قدیمی تر باشد، مشتریان بیشتری دارد و عموما درآمدش هم بیشتر است. داروخانه‌هایی که سال‌های طولانی در یک مکان حضور داشته اند در بافت جمعیتی یک منطقه نفوذ کرده و ماندگار شده اند. اما سابقه و مدت فعالیت تنها فاکتور موثر در زمینه افزایش درآمد داروخانه نیست و تازه کم اهمیت ترین آن نیز هست!

اثر مکان داروخانه بر درآمد داروخانه

این عامل بسیار حیاتی است! چرا که نزدیکی و دور بودن داروخانه به بافت پر جمعیت یا مکان‌های مهم را مشخص می‌کند. برای مثال در شهر مقدس مشهد خیابان احمد آباد و ملک آباد از دو خیابان‌هایی هستند که در صورت قرارگیری داروخانه در آن‌ها سطح درآمدی داروخانه دو تا سه برابر می‌شود! وجود داروخانه در مناطق عیانی نشین نیز می‌تواند پتانسیل‌های درآمدی داروخانه را نیز توسعه دهد. به عنوان مثال فروش کالاهای لوکس و گران قیمت یا حتی لوازم آرایشی و بهداشتی در مناطقی که مشتریان متمول دارند اثرگذار تر بر درآمد است.

اثر طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه بر درآمد داروخانه

طراحی داخلی دکوراسیون داروخانه بسیار مهم است! چرا که مراجعه کنندگان ظاهر داروخانه شما را بر اساس ویترین داروخانه و طراحی پیشخوان داروخانه یا همان طراحی داخلی داروخانه قضاوت می‌کنند. مراجعه کنندگان طراحی داروخانه مدرن را دوست دارند و در صورتی که داروخانه شما قدیمی باشد فروش کالا‌های جانبی در داروخانه شما سخت خواهد شد. طراحی دکوراسیون داروخانه می‌تواند درآمد شما را بالا ببرد ولی قطعا هزینه اولیه خواهد داشت. طراحی دکوراسیون داروخانه اگر آرامش بخش باشد موجب می‌شود که مراجعه کننده بیشتر در داروخانه حضور داشته باشد و رفت و آمد کند.

برندسازی داروخانه و افزایش درآمد داروخانه

برندسازی در هر کسب و کاری می‌تواند درآمد شما را افزایش دهد. بسیاری از دکتر‌ها و داروساز‌های محترم نمی‌دانند که باید چگونه برند داروخانه خود را مستحکم بسازند! هر داروخانه بر اساس مزیت‌های رقباتی خود با دیگر داروخانه‌ها شناخته می‌شود و صاحبان داروخانه برای افزایش درآمد داروخانه خود باید به مزیت‌های رقباتی خود آگاه باشند. برای مثال یک داروخانه ممکن است طراحی پیشخوان داروخانه خاص تر یا استاندارد‌ تری داشته باشد یا یک داروخانه ممکن است با طراحی اتاق مشاوره دارویی حرفه‌ای مشتریان خود را به خرید و مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی جلب کند. بنابراین مزیت‌های رقباتی در بین داروخانه‌ها وجود دارد. این مزیت‌ها می‌تواند مربوط به رفتار پرسنلی و کادر حرفه‌ای شما باشد. این مزیت‌ها می‌تواند به امکانات و داشتن لوازم و تجهیزات تخصصی در داروخانه وابسته باشد.

تبلیغات و ساختن بانک مشتریان داروخانه

یک داروخانه مدرن به تبلیغات و ساختن بانک مشتریان حرفه‌ای اعتقاد دارد. CRM یا مدیریت روابط با مشتریان بخش مهمی از یک کسب و کار است. تبلیغات هدفمند و استفاده از طبقه بندی تخصصی مشتریان داروخانه می‌تواند ضمن افزایش درآمد داروخانه به شما هدف گذاری برای خرید کالا‌های داروخانه بدهد و شما را از مصرف دقیق و عادت های خرید مشتریان داروخانه خودتان آگاه کند. استفاده از این آمار نیاز به تخصص دارد.

اثر فصل در میزان درآمد داروخانه‌ها در ایران

فروش داروخانه‌ها در اوایل هر فصل بهتر است. البته فروش داروخانه و درآمد داروخانه‌ در ابتدای فصل پاییز و زمستان به علت وجود سرماخوردگی و آنفولانزا بالا می‌رود. از دیگر عوامل افزایش فروش در ابتدا هر فصل حساسیت‌های فصلی است. اپیدمی و پاندمی بیماری‌ها نیز به نوعی در درآمد داروخانه‌ها برای مدت مشخص و محدودی اثر گذار هستند.

تبلیغات داروخانه و تبلیغات رسانه‌ای

تبلیغات امر بسیار اثر گذاری در فروش داروخانه است اما مهم تر از اینکه در فروش داروخانه اثر گذار باشد در فروش دارو اثر گذار است. برای مثال تبلیغاتی رسانه‌ای یا تبلیغات مجازی برای مصرف آمپول نوروبیون که سالهاست ادامه داشته است امروزه مردم را نسبت به مصرف نوروبیون خوشبین کرده است! البته داروخانه‌ها می‌توانند به صورت قوی سازی برند خود به تبلیغات یا حتی دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت داروخانه نیز روی آورند. اینگونه تبلیغات یا اصطلاحا دیجیتال مارکتینگ برای داروخانه سالم و هدفمند است و داروخانه‌های مدرن از آن استفاده بسیاری می‌برند. درآمد داروخانه در ایران وابسته به رسانه نیز است.

اثر تنوع دارویی و دارو‌های کمیاب در درآمد داروخانه

داشتن و تامین دارو‌های نایاب در داروخانه بر درآمد داروخانه اثر گذار است. تنوع دارویی در یک داروخانه برای مراجعه کنندگان داروخانه بسیار جذاب است اما باید توجه کرد که وجود هر گونه کالا قابل فروش در داروخانه ممکن است به برند داروخانه آسیب بزند و حتی داروخانه را در بازاری شرکت دهد که رقیبانش فروشگاه‌ها و بقالی‌ها هستند! بنابراین باید توجه داشت که تامین هر کالایی در داروخانه موجب فروش بیشتر نمی‌شود و باید رقیبان و دیگر تامین کنندگان آن را تحلیل کرد.

گردشگری سلامت و نزدیکی به درمانگاه یا مطب‌ها

نزدیکی داروخانه به محیط‌های درمانی مانند درمانگاه و مطب یا حضور در بازار گردشگری سلامت بسیار اثر گذار است. امروزه می‌بینیم که بسیاری از داروخانه‌های مشهدی برای جذب مشتریان عرب، عبارت «صیدلیه» را به بیلبورد‌های خود اضافه کرده اند یا در تابلو سر در داروخانه خود آن را برجسته نوشته اند. استفاده از عبارت دراگ استور نیز که همانند کلمه عربی صیدلیه مترادف داروخانه است به همین منظور انجام می‌شود و با هدف جذب مشتریان افغان دنبال می‌شود. همکاری با مطب‌های خاص یا کلینیک‌های دکترهای مختلف و بازاریابی کانکشن محور نیز در درآمد داروخانه‌ها اثر گذار است و گاهی در این بین درصد سود هایی نیز بین دکتر و داروخانه جا به جا می‌شود. درآمد داروخانه در ایران به همچین عواملی نیز وابسته است.

4.محاسبه سود کالا‌های داروخانه چگونه است؟

فرمول سود کالاهای داروخانه چیست؟ هر کالا در هر کسب و کاری حاشیه سود مشخصی دارد. هر کالا برای فروش به هزینه اولیه خرید و هزینه نگهداری و هزینه فروش نیاز دارد. به مجموعه این هزینه‌ها قیمت نهایی بدون در نظر گرفتن سود فروشنده می‌گویند. برای مثال نهایی یک دارو برای داروخانه یعنی هزینه اولیه خرید دارو + هزینه نگهداری و هزینه انبارداری + هزینه فروش ( حقوق پرسنل و تبلیغات و بازاریابی ).

به تفاوت قیمت تمام شده و قیمت تمام شده برای مصرف کننده سود کالا می‌گویند. هر کالا درصد سود مشخصی دارد. در صورت گران تر فروختن کالا از درصد سود مشخص قانون شکسته شده است و ضمنا عرضه و تقاضا برقرار می‌شود چرا که مشتریان حاضر به پرداخت هزینه بیشتر بدون دلیل مشخص برای کالایی که گران تر از حالت معمولش است نیستند. اما درصد‌های سود کالا در داروخانه چه قدر است؟ نخست باید انواع کالا در داروخانه را بشناسیم

انواع طبقه بندی کالا‌ها در داروخانه چیست؟

شیوه‌های طبقه بندی مختلفی برای کالا‌ها در داروخانه وجود دارد اما عموما سود کالا برای داروخانه بین 5% تا 20% تعیین شده است. حاشیه سود کالا مطابق قوانین به شرح زیر است :

  • داروخانه‌ها برای فروش دارو‌های داخلی یا دارو‌های خارجی بدون نمونه مشابه می‌تواند 20% سود دریافت کند.
  • داروخانه برای فروش دارو‌ها یا کالا‌های خارجی باید بین 5% تا 12% سود دریافت کند.
  • فروش مکمل‌های غذایی بر اساس آخرین بخشنامه که در سال 1393تا 20% است.
  • فروش لوازم آرایشی و بهداشتی نیز بر اساس آخرین بخشنامه در سال 1385 تا 15% است.
  • در صورتی که بر روی کالا آرایشی قیمت برای مصرف کننده درج نشده باشد از باید قیمت فروش را با ضرب قیمت خرید در 1.15 به دست آورد.

5.انواع مالیات برای داروخانه و داروخانه داران

از انواع درآمد داروخانه در ایران، انواع مالیات برای داروخانه گرفته می‌شود. تکالیف مالیاتی داروخانه‌ها متفاوت است.

آیا داروخانه داران مشمول به پرداخت مالیات هستند؟

بله. مطباق ماده 1 قانون مالیات‌های مستقیم هر شخص حقیقی و حقوقی که در ایران کسب درآمد می‌کند مشمول این قانون و پرداخت مالیات است. بنابراین پرداخت مالیات اجباری است و عدم پرداخت آن جریمه خواهد داشت.

نوع کالادرصد مالیات مشخص شده برای کالا
لوازم بهداشتی ایرانی15 درصد
لوازم بهداشتی غیر ایرانی20 درصد
انواع‌ دارو‌های عمومی5 درصد
مکمل و دارو مشابه مکمل15 درصد
لوازم آرایشی ایرانی20 درصد
لوازم آرایشی غیر ایرانی26 درصد
مکمل پروتئینی و مکمل غذایی25 درصد
شیر خشک12 درصد
انواع تجهیزات پزشکی13 درصد
انواع درصد‌های مالیاتی که از داروخانه‌ها بر حسب کالا توسط  اداره مالیات دریافت ‌می‌شود.

6 فکر در مورد “ درآمد داروخانه در ایران برای سال 1402 | درآمد داروخانه در تهران

  1. بازتاب: چه طیف رنگی برای طراحی داروخانه مناسب است؟
    1. pakad-admin گفت:

      بله واقعا همینطور است!

  2. مالا گفت:

    چقدر کارشون خوبه پاکاد

    1. pakad-admin گفت:

      باعث افتخار شرکت پاکاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *