طراحی دکوراسیون داخلی محیط اداری یکی از مسائل حاوز اهمیت برای مدیران یک مجموعه است. همه شما تجربه فعالیت در محیط کاری آن هم به مدت زمان طولانی را به احتمال زیاد داشته اید. قطعا شیوه طراحی محیط اداری اولین چیزی است که توجه افراد را به خود جلب میکند.
در صورتی که طراحی دکوراسیون دفتر کار به صورت اصولی پیاده سازی شود و فاکتور های اصلی طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار رعایت بشود. افراد به محیط کار علاقه مند میشوند و همین طور در مدت زمان طولانی از نشستن پشت میز خسته نخواهید شد. شاید برایتان سوال شود که این فاکتور ها چه چیز هایی هستند که بر عملکرد افراد تاثیر مثبتی میگذارد.
عواملی مانند میزان نور ، پارتیشن بندی ها، میزان دمای داخل دفتر و… به طور کلی عوامل کوچکی از یک دفتر هستند که شیوه طراحی و وجود آن در محیط بیشترین تاثیر را در محیط کاری میگذارد.
فهرست :
1-استاندراد های طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار چیست؟
2-HSE در محیط کار و تاثیر آن در طراحی دفتر اداری چیست؟
3- فضا های اداری به چند دسته تقسیم بندی میشود؟
4- تاثیر رعایت استاندارد های لازم در طراحی دفتر کاری چیست؟
5- راه های افزایش جذابیت دفتر کار چیست؟
6- بهترین سبک طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار چیست؟
1-استاندراد های طراحی دکوراسیون داخلی محیط اداری چیست؟
با ورود به اداره ای که در آن طراحی دکوراسیون فضا به صورت اصولی پیاده سازی شده باشد، متقابلا افراد در این محیط نسبت به افرادی که در یک فضای غیر استاندارد حضور دارند عملکرد بهتری خواهند داشت . پیش از اقدام به طراحی یک دفتر اداری باید ابعاد و مساحت محیط ، میزان افرادی که در آن محیط حضور دارند توجه داشت . در صورتی که بدون در نظر گرفتن تناسب افراد با مساحت محیط کاری، اقدام به پارتیشن بندی کنید تاثیرات منفی آن در مدت زمان کوتاه بر روی افراد دیده خواهد شد که به دنبال آن بازدهی و عملکرد نیز کاهش پیدا میکند.
شاید برایتان سوال پیش بیآید که چگونه یک طراحی استاندارد میتواند بر روی پرسنل یک شرکت تاثیر گذار باشد ؟
در ادامه با جزئیات بیشتر به این مسائل خواهیم پرداخت .
استاندراد های مهم محیط کار چیست؟
ابتدا باید ارگونومی محیط کار را رعایت کنیم و سپس به میزان نور و روشنایی محیط بهتر است اشاره کنیم . نور یکی از نیاز های اصلی محیط اداری محسوب میشود که بودن آن به میزان مناسب از الزامات یک دفتر کاری است. همان طور که نبود میزان روشنایی مناسب باعث اذیت شدن چشم ها میشود وجود بیش از حد آن نیز تاثیرات منفی خود را به همراه دارد. مناسب ترین و بهترین نور برای محیط کاری بهتره گیری از نور طبیعی است. طبیعتا عوامل طبیعی مانند نور که فاقد هرگونه مواد و محتوای شیمیایی میباشد فضای مناسب تری پدید خواهد آورد ، در صورتی که دفتر اداری به میزان کافی روشنایی طبیعی را تامین نکند بهتر است از لامپ های بهینه به تعداد مناسب به کار برد .
بعد از روشنایی محیط به تهویه هوا میتوان اشاره کرد ، با توجه به فعالیت طولانی ای که پرسنل در محیط دارند، فضایی مناسب است که در آن هوای تازه در جریان باشد ، چیدمان صحیح و پارتیشن بندی اصولی باشد به طوری که میزان فاصله افراد در آن رعایت شده باشد.
بروزرسانی دکوراسیون محیط اداری از دیگر تاثیرات رعایت استاندارد های دفتر کار است درواقع این کار درصورتی که اصولی باشد موجب پدید آمدن فضایی با کیفیت و بهینه میشودکه طبیعتا تاثیرات مثبتی بر روی پرسنل نیز خواهد گذاشت .
2-HSE در محیط کار و تاثیر آن در طراحی دفتر اداری چیست؟
HSE که مخفف کلمه Health Safety Environment می باشد که به معنی حفاظت از جان نیروی انسانی میباشد اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به این کلمه بپردازیم میتوان به Health که به معنای بهداشت است اشاره کرد ، این بدین منظور است که طراحی محیط دفتر اداری باید به شکلی باشد که بهداشت به خوبی در آن رعایت شود .
به طور مثال تعبیه سطل آشغال در بخش های مختلف شرکت و همین طور قرار دادن هواکش و تنظیم دمای داخل دفتر کار جهت ایجاد هوایی پاکیزه در محیط Safety به معنای ایمنی می باشد ، ایمنی نیز مانند قسمت های دیگر اهمیت بالای خودرا دارد ، در صورت طراحی دکوراسیون دفتر اداری به صورت اشتباه موجب صدمات و آسیب های فیزیکی به پرسنل شده و عملکرد را به صورت تدریجی کاهش می دهد که از شایع ترین آنها میتوان به استاندراد نبودن میزان ارتفاع میز های یک اداره اشاره کرد این موضوع موجب نادرست نشستن و افراد و قرار گیری اشتباه مانیتور شود .
در آخر Environment به معنای محیط زیست می باشد که از نمونه های بارز آن در محیط کار میتوان از سطل زباله های تفکیک شده گفت که طبیعتا تاثیرات موثر خودرا در طبیعت دارد .لازم به ذکر است که HSE از قوانین بهداشت حرفه ای میباشد که طراحان با تجربه هنگام طراحی یک دفتر اداری به آن توجه خواهند داشت ودر مراحل اجرایی آن را پیاده سازی میکنند .
3- فضاهای اداری به چند دسته تقسیم بندی میشود؟
قبل از شروع طراحی باید بدانید در فضای تعیین شده قرار است چند نفر باشند وبه چه صورت باهم فعالیت داشته باشند .
گاهی فضا باید به شکلی باشد که کارکنان بتوانند تمرکز بالایی داشته باشند که در این صورت طراحی فضا علاوه بر پارتیشن بندی باید به صورت یک کتابخانه و کاملا مجزا از دیگر بخش ها طراحی شود.
در برخی از محیط ها نیز یک تیم 4 ویا 5 نفره نیاز است به صورت تیمی فعالیت داشته باند و باهم در ارتباط باشند که مسلما طراحی این سبک از دفتر کاری با دفتر اداری مشابه با کتابخانه تفاوت قابل توجهی دارد.
4- تاثیر رعایت استاندارد های لازم در طراحی دفتر کاری چیست؟
در محیط و فضایی که شیوه طراحی دکوراسیون اداری آن باعث ایجاد انگیزه و تشویق شما به فعالیت بشود دوست دارید حضور داشته باشید.
همین طور در صورت ماندن به صورت طولانی مدت در نواحی کمر گردن و دیگر بخش های بدن ایجاد احساس درد و گرفتی در شما نشود. از تاثیرات پیاده سازی یک طراحی استاندادر دفتر اداری می باشد.
5- راه های افزایش جذابیت دفتر کار چیست؟
رنگ ها و ترکیب رنگ بندی. محیط با ابزار های داخل یک دفتر کار یکی از موثر ترین عوامل برای افزایش جذابیت یک اداره می باشد.
با وجود یک طراح حرفه ای و با تجربه میتوان ترکیب رنگی استاندارد برای محیط را با توجه به فعالیت و زمینه کاری افراد تعیین کرده و به کار برد.
از دیگر راه های افزایش جذابیت دفتر کار استفاده از اکسسوریها و المان های طبیعی مانند گیاهان و سنگ های تزئینی می باشد.
6- بهترین طراحی دکوراسیون داخلی محیط اداری چیست؟
طراحی کلاسیک یک طراحی بسیار شیک و نسبتا شلوغ است که با توجه به متریال که دارد حجم زیادی از فضا را اشغال میکند. سبک مدرن یکی از بهترین سبک ها برای دفتر کاری و محیط اداری می باشد. با استفاده از این سبک طراحی دکوراسیون محیط اداری بهینه و استاندارد و همین طور شیکی ایجاد می شود.
همان طور که خواندید طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار یکی از فضا های مهم و تاثیر گذار بر روی کارکنان یک شرکت است. که بهتر است این کار توسط یک تیم با تجریه و حرفه ای پیاده سازی شود.
گروه معماری پاکاد با توجه به سابقه دیرینه و رزومه گسترده ای که کسب کرده است، امروزه به خوبی می داند. مناسب ترین شیوه طراحی برای یک فضای اداری به شکل می باشد. جهت مشاوره با گروه معماری پاکاد از طریق تماس با ما در ارتباط باشید.