طراحی داروخانه, طراحی دکوراسیون داروخانه

بهترین طراحی دکوراسیون داروخانه


داروخانه از جمله مکانهای درمانی ای است که به جهت افزایش کیفیت خدمات سازمان غذا و دارو قوانینی تعیین کرده است ، که با رعایت هر یک از این قوانین امتیاز مربوط به آن آیتم را برای داروخانه خود دریافت می‌کنید از همین رو یکی از راه های شناسایی بهترین طراحی دکوراسیون داروخانه مراجعه به میزان امتیاز های دریافتی از سمت سازمان غذا و دارو می باشد. میزان رضایتمندی و سرعت پاسخ گویی به مراجعین از دیگر بخش هایی است که با طراحی دکوراسیون داروخانه شما ارتباط مستقیم دارد . در ادامه این مقاله با جزئیات بیشتر در مورد آیتم های موثر در طراحی دکوراسیون داروخانه توضیح داده‌ایم.

  1. اصول و استاندارد های طراحی دکور داروخانه

  2. قوانین سازمان غذا و دارو در طراحی داروخانه

  3. رنگ ها نورپردازی دکور داروخانه

  4. بهداشت و کنترل عفونت دکور داروخانه

  5. نمایشگرها و نمایشگاه‌های داروخانه

  6. مدیریت فضا و جریان کار در دکور داروخانه

  7. طراحی ارگونومیک دکور داروخانه

1- اصول و استاندارد های طراحی دکور داروخانه

استاندارد های دکور داروخانه تنها به شیوه طراحی یک بخش از داروخانه مرتبط نمی‌شود، شامل تمام بخش های یک داروخانه می‌باشد که معماران هنگام طراحی داروخانه باید تمامی آنها را در هنگام پیاده سازی مد نظر خود قرار بدهند تا بهترین طراحی دکوراسیون داروخانه اجرا شود. در غیر این صورت ممکن است داروخانه شما از سمت سازمان غذا و دارو تایید نشده و شامل خسارت برای تغییر دکوراسیون داروخانه به صورت مجدد بشوید.

مشاوره رایگان طراحی دکوراسیون داروخانه

جهت دریافت مشاوره رایگان برای بازسازی صفر تا صد مطب یا داروخانه خود با شماره 09155035504 تماس بگیرید.

2- قوانین سازمان غذا و دارو در طراحی داروخانه

1- داشتن قسمت مخصوص برای مسئول فنی داروخانه

2- قرار گیری اتاق مشاوره به طوری که مراجعین از سمت انتظار امکان ورود به اتاق را داشته باشند.

3- وجود انبار دارویی مستقل در داروخانه

4- یخچال دارویی (مکان قرار گیری یخچال دارویی ، دسترسی راحت پرسنل )

5- اختصاص بخشی از فضای داروخانه به عنوان سالن انتظار (حداقل 20% از فضا باید به مکان انتظار اختصاص پیدا کند)

6- ایجاد فضایی با دسترسی آسان برای جانبازان و معلولین (ایجاد سطوحی شیب دار و نصب اسانسور )

7- تابلو بر روی پیشخوان برای هدایت بهتر مراجعه کننده (شناسایی بخش مسئول فنی )

مانیتور و بخشی برای تابلو اطلاعیه

8- نصب دوربین در مکانهای مناسب (نظارتی و بازرسی غیر حضوری مسئول فنی داروخانه )

داروخانه یکی از مکانها و فضاهای درمانی و بهداشتی است که به دلیل شرایط خاصی که دارد قوانین خاصی توسط سازمان غذا و دارو برای آن تعیین شده . در صورتی که یک طراحی دکوراسیون با متریال عالی داشته باشید اما به صورت اصولی پیاده سازی نشده باشد امتیازی از سمت سازمان نیز دریافت نخواهید کرد ، از همین رو داروخانه شما جزو بهترین دکور داروخانه محسوب نخواهد شد.
در اینجا به برخی از تبصره ها که مرتبط با شیوه طراحی دکوراسیون می‌شود اشاره کرده ایم.

نمونه ای از
طراحی دکوراسیون داروخانه به صورت حرفه ای


در ابتدای طراحی باید بخش پیشخوان داروخانه و نحوه جانمایی آن در محیط اشاره کرد ، پیشخوان داروخانه نقش تاثیر گذاری در هدایت مشتری و نظم داروخانه در هنگام شلوغی و همین طور سرعت پاسخگویی مراجعین را دارد . علاوه بر نحوه قرار گیری پیشخوان داروخانه شیوه طراحی آن نیز اهمیت بالایی دارد، به این دلیل که داشتن فضای شیک و تمیز با نورپردازی اصولی از عوامل موثر درجذب مشتری میباشد. بهترین طراحی دکوراسیون داروخانه ابتدا در بخش ورودی ، فضای انتظار و پیشخوان چشم گیری دارد. اطلاعات بیشتر در مورد شیوه طراحی پیشخوان داروخانه را در مقاله های قبلی توضیح دادایم.
اتاق مشاوره از دیگر تبصره های سازمان است، وجود فضایی مجزا با متراژ حداقلی 2 متر مربع الزامی می باشد به طوری که درب ورود و خروج آن از سمت فضای انتظار باشد تا مراجعین کاملا به این اتاق دسترسی داشته باشند. به دلیل الزامی بودن این اتاق برخی از داروخانه های کوچک نگران چگونگی قرار گیری و جا نمایی این اتاق هستند . معماران پاکاد باتوجه به تجربه ای که در این زمینه دارند به خوبی تمام آیتم های لازم را در داروخانه های کوچک پیاده سازی می‌کنند. در مقاله استاندارد های طراحی اتاق مشاوره داروخانه به صوت کامل شرح داده‌ایم.

بهترین دکوراسیون داروخانه

3- رنگ ها نورپردازی دکور داروخانه

رنگ ها و نورپردازی یک داروخانه ترکیب های موثری در جذاب شدن داروخانه شما دارد. نور یک داروخانه در صورتی که کم و نامناسب باشد باعث ایجاد خطا در انتخاب دارو ، کاهش سرعت پاسخگویی به مراجعین خواهدشد. به دنبال آن شاهد ازبین رفتن میزان رضایتمندی، کاهش مراجعه کننده به داروخانه خواهید بود.
همین طور بالعکس آن در صورتی که در نورپردازی دکوراسیون داروخانه زیاده روی بکنید و یا در مکان‌هایی مانند بخش داخلی قفسه ها از شلنگ های نوری نامناسبی به کار ببرید، دمای فضا بالا می رود و باعث فاسد شدن داروها خواهد شد.
بهترین دکوراسیون داروخانه نورپردازی آن، به نصب چندین مهتابی ختم نمی‌شود، طراحان گروه معماری پاکاد با در نظر گرفتن شرایط پرسنل و میزان آسیب پذیری داروها وهمین طور نواحی دکورداروخانه ، صفر تا صد نورپردازی دکوراسیون داروخانه را به صورت استاندارد پیاده سازی می‌کنند. در طراحی دکوراسیون داروخانه استفاده از ترکیب رنگی درمانی خلاقانه و حرفه ای مهم ترین قسمت طراحی داروخانه است که در کنار نحوه نورپردازی محیط ، مکمل های خوبی برای عالی و شیک شدن داروخانه شما هستند .

نورپردازی دکوراسیون داروخانه

4-بهداشت و کنترل عفونت دکور داروخان

بدون شک بهترین طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهایی محسوب میشود که علاوه بر زیبایی و آرامش بخش بودن برای مراجعین ، محیطی بسیار پاکیزه باید باشد . یکی از عوامل تاثیر گذار در بهداشت و کنترل عفونت دکور داروخانه جنس متریال هایی است که در طراحی دکوراسیون داروخانه به کار رفته است. متریال هایی که در آن آلودگی ها به صورت واضح دیده شود و به راحتی قابل تمیز شدن باشد مانند هایگلاس از محبوب ترین متریال برای طراحی دکوراسیون داروخانه می باشد.

5- نمایشگرها و نمایشگاه‌های داروخانه

در داروخانه های امروزی استفاده از تکنولوژی افزایش پیدا کرده ، به جهت بهبودی عملکرد و جلوگیری از نصب کاغذ و بنر های تبلیغاتی که تنها داروخانه را شلوغ میکند ، نمایشگر ها و نمایشگاه های داخل داروخانه جایگذین آنها شده است . نمایشگر ها توجه مخاطبین را بهتر از پوستر های تبلیغاتی به خود جذب میکند و آلودگی ای نیز در محیط ایجاد نمی‌کند.

6- مدیریت فضا و جریان کار در دکور داروخانه

نحوه طراحی پلان داروخانه و شیوه قرار گیری پیشخوان داروخانه از مهم ترین قسمت برای مدیریت فضا و جریان کار در دکور داروخانه است. بهترین طراحی دکوراسیون داروخانه به گونه ای است که از زمان ورود مشتری به داروخانه تا زمانی که خارج میشود باید به صورت پاد ساعت گرد هدایت شود ، بدین شکل در صورت ورود مشتری جدید به داروخانه تداخلی در رفت آمد افراد ایجاد نخواهد شد .

7- طراحی ارگونومیک دکور داروخانه

طراحی ارگونومیک داروخانه شامل به کارگیری از گرین وال ها و بهره گیری از نور طبیعی در دکوراسیون داروخانه می باشد . از آنجایی که فضای داخلی داروخانه باید فضایی آرامش بخش و دلنشینی باشد ، بهتر است از عوامل طبیعی نیز برای طراحی دکوراسیون داروخانه الحام گرفت .

طراحی ارگونومیک دکور داروخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *