گردشگری پزشکی

درآمد گردشگری سلامت در مشهد | سهم شما از گردشگری سلامت

درآمد توریسم درمانی در مشهد برای سال 1402 چه قدر است؟

در سال‌های اخیر شهر مشهد مقدس به عنوان یک شهر زیارتی پتانسیل گردشگری خود را به سمت و سوی گردشگری سلامت و فضای درمان هدایت کرده است. این امر موجب شده که بسیاری از مسافران و توریست‌های مشهدی ضمن زیارت به جهت انجام امورات درمانی نیز به مشهد سفر کنند! اما درآمد گردشگری سلامت در مشهد چه قدر است؟

0هزار میلیارد تومان

درآمد گردشگری سلامت 6 ماه 1402

0+

تعداد بیماران خارجی در 1402 مشهد

درآمد توریسم درمانی در مشهد

بر اساس آمار رسمی ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعداد بیش از 13 هزار و 948 بیمار و مراجعه خارجی به مراکز سلامت و درمانی مشهد صرفا در 6 ماه اول سال 1402 مراجعه کردند! این آمار نشان می‌دهد که درآمد گردشگری سلامت برای سال 1402 کمی کمتر از 394 هزار میلیارد تومان بوده است! اقتصاد شهر مشهد با وجود گردشگری سلامت متحول شده است. سوال اصلی اینجاست که سهم شما از درآمد گردشگری سلامت مشهد چه قدر است؟

گردشگری سلامت چیست؟

گردشگری سلامت یا توریستم پزشکی که به تازگی در ایران به ویژه در شهر‌هایی مانند مشهد، تهران و شیراز باب شده است به حوزه تکریم و ارائه خدمات به مسافران و توریست‌هایی گفته می‌شود که برای دریافت خدمات درمانی یا سلامت به کشور‌های در حال توسعه سفر می‌کنند. هزینه‌های درمان در ایران به نسبت کیفیت در حال ارائه به مراجعه کنندگان یا بیماران بسیار ناچیز است. از همین جهت خارجی‌های بسیاری جهت دریافت خدمات درمانی و سلامت به ایران سفر می‌کنند. برجسته ترین شهر به لحاظ اقتصادی در زمینه گردشگری سلامت مشهد است.

گردشگری سلامت به زبان ساده

تصور کنید که یک گردشگر عراقی برای زیارت به مشهد می‌آید. برای اقامت خود به هتل نیاز خواهد داشت. برای خرید بلیط از آژانس‌های مسافرتی کمک خواهد گرفت. با کمک و همراهی لیدر‌های شهری که اکثرا رانندگان تاکسی یا مترجم‌های عرب هستند به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها خواهد رفت. ضمن زیارت در شهر مشهد از خدمات درمانی کلینیک‌های خصوصی نیز مانند کلینیک‌های زیبایی استفاده خواهد کرد. در مسیر انجام همه این امور بیش از 25 نفر نیرو انسانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر خواهند شد تا یک گردشگر سلامت از کشور عراق در مشهد بتواند سرمایه خود را خرج کند. این فرایند را می‌توان مصداقی از گردشگری سلامت دانست.

چه کسانی سهم قابل توجهی از گردشگری سلامت دارند؟

با اولویت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، پزشکان، مشاغل مرتبط با درمان مانند کلینیک‌های درمانی یا مطب‌های پزشکی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها و کسب و کار‌های مرتبط با غذا بیشترین سود حاصل از گردشگری سلامت در مشهد را دارند.

  • هتل‌ها و اقامتگاه‌ها
  • مطب‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها
  • داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها
  • رستوران‌ها و کافی‌شاپ
  • مراکز گردشگری و تجاری

بر اساس آمار مشخص شده است که به ازای هر توریست سلامت در مشهد چیزی حدود 25 شغل ایجاد می‌شود! تصور کنید که چه مشاغلی به صورت غیر مستقیم نظیر برنامه نویسی در شرکت‌های رزرو نوبت دکتر بخاطر رونق اقتصادی ناشی از توریسم درمانی در مشهد به وجود آماده است. در ادامه این مقاله کسب و کار‌های برجسته در حوزه گردشگری سلامت را بررسی خواهیم کرد.

چه کلینیک‌هایی بیشترین سهم از گردشگری سلامت را دارند؟

با اولویت مطب‌ها یا کلینیک‌های مرتبط با حوزه زیبایی نظیر کاشت مو یا عمل‌های زیبایی بیشترین سهم درآمد از گردشگری سلامت در مشهد را دارند! اما این کلینیک‌های خصوصی چگونه توانسته‌اند به بازار گردشگری سلامت متصل شوند؟ بازاریابی دیجیتال و برندسازی کلینیک‌های زیبایی موجب شده است که گردشگران سلامت مشهد جذب این کسب و کار‌ها شوند. صاحبان کسب و کار در این حوزه با برقراری ارتباط و ایجاد کانکشن با لیدر‌ها و کسب و کار‌های موازی مانند آژانس‌های مسافرتی توانسته‌اند سود قابل توجهی از مسافران خارجی در مشهد به ویژه عرب‌ها دریافت کنند.

درآمد درمانگاه‌های تخصصی در مشهد

درمانگاه‌های تخصصی کودکان مانند کلینیک آریان در مشهد، بیمارستان‌های چشم مانند بیمارستان خاتم الانبیا یا مراکز رادیولوژی تخصصی مانند مرکز تخصصی رادیولوژی دکتر حسینی زارچ یا ساختمان پزشکان آوان در مشهد همگی از درمانگاه‌های تخصصی هستند که هر زمان به آن‌ها سر بزنید گردشگران سلامت را درآن‌ها پیدا می‌کنید! توریست‌های درمانی نسبت به درمانگاه‌های تخصصی با دکوراسیون خوب و تجهیزات نوین بسیار حساس هستند و جذب اینگونه مراکز می‌شوند. درآمد مراکز تخصصی از گردشگری سلامت بسیار بالا است!

سهم رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از گردشگری سلامت

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به عنوان بخش جدا نشدنی از زندگی مردم یعنی غذا حضور پر رنگی در گردشگری سلامت دارند! حضور گردشگران سلامت در رستوران‌ها درآمد‌های قابل توجهی را برای صاحبان کسب و کار در این زمینه به وجود آورده است. ارتباط با لیدر‌ها و تسهیل‌گران سفر موجب شده است که بیزینس‌های غذایی در مشهد بتوانند درآمد‌های قابل توجهی از گردشگری سلامت جذب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *