طراحی دکوراسیون کلینیک, طراحی مطب دندان‌پزشکی, کلینیک

طراحی مطب دندان‌پزشکی | نمونه طراحی دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی

اصول طراحی مطب دندان‌پزشکی

آیا زمان آن رسیده است که طراحی مطب دندان‌پزشکی خود را به روز کنید؟ هر اطلاعات و دانستنی که برای بازطراحی دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی خود نیاز دارید در این مقاله برای شما تدارک دیده شده است. گروه معماری ما یعنی شرکت معماری پاکاد متخصص در زمینه معماری درمانی است. علم معماری درمانی به طراحی و اجرای تخصصی دکوراسیون مطب‌، کلینیک، داروخانه یا محیط‌های درمانی دیگر می‌پردازد. در این مقاله برای شما نحوه برندسازی کلینیک دندان‌پزشکی با استفاده از طراحی داخلی کلینیک به سبک‌های خاص و استاندارد‌های مختلف طراحی داخلی مطب را بررسی کردیم. همراه ما در این مقاله باشید و ضمنا می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۱۵۳۱۱۲۸۵۱ از مشاوره رایگان در زمینه طراحی یا بازطراحی مطب خود بهره مند شوید.

اهمیت طراحی داخلی مطب دندان‌پزشکی

دیزاین داخلی مطب دندان‌پزشکی قدرتمند ترین ابزار دندان‌پزشکان و کلینیک‌های دندان‌پزشکی برای جذب مراجعه کنندگان و بازجذب مشتریان مطب دندان پزشکی است. بر اساس تحقیقات بیماران کیفیت خدمات دندان‌پزشکی را بر اساس ویترین و دیزاین داخلی کلینیک بررسی می‌کنند. 65 درصد از مشتریان دندان‌پزشکی به علت جذابیت و آرامشی که در طراحی فضای مطب وجود دارد برای دریافت خدمات بیشتر به کلینیک باز می‌گردند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در فرایند راه‌اندازی مطب دندان‌پزشکی مهم ترین فاکتور طراحی داخلی آن است. دیزاین مطب دندان‌پزشکی می‌تواند سبک‌های مختلفی داشته باشد و بر اساس متراژ امکانات مختلفی را ارائه دهد. طراحی خلاقانه فضا داخلی دندان‌پزشکی می‌تواند هزینه‌های شما را برای خرید تابلو‌های دکوراتیو کاهش دهد یا حتی در افزایش درآمد شما اثر مثبت داشته باشد. باید در نظر داشته باشیم که اکثر مراجعه کنندگان بر اساس معیار‌های ظاهری پزشک خود را قضاوت می‌کنند.

علاوه بر همه این موارد کارآمدی و بازدهی کلینیک دندان‌پزشکی به عنوان یک محل کار نیز بسیار مهم است. تصور کنید که به عنوان یک پزشک متخصص تحصیل کرده قرار است زمان قابل توجهی را در هر روز در مطب یا کلینیک خود زندگی و کار کنید. اگر محیط مطب برای خودتان و همچنین مراجعه کنندگان شما راحت نباشد، باعث افسردگی کاری و کاهش بازدهی کاری شما می‌شود. محیط کار باید دارای استاندارد‌های روانشناسی باشد تا ضمن اینکه مراجعه کنندگان در آن به راحتی متوجه دستور العمل و پروسه کاری شوند، دکتر نیز در آن آسایش روانی داشته باشد.

مطب دندان‌پزشکی با یونیت

اصول طراحی دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی چیست؟

اصول مختلفی برای دیزاین کلینیک دندان‍‌پزشکی (Dental clinic design) در نظر گرفته شده است و متناسب با کلینیک‌های مختلف دندان‌پزشکی اصول مختلفی برای دیزاین داخلی دندان‌پزشکی وجود دارد. اما چهار شاخص اصلی در همه مطب‌ها باید در نظر گرفته شود :

  1. هویت بصری و رنگ مطب
  2. تکنولوژی و تجهیزات کلینیک
  3. کاربردی بودن فضا مطب
  4. آرامش بخش بودن فضا

طراحی دکوراسیون مطب باید چهار فاکتور فوق را در خود لحاظ کند و برای این چهار مورد آماده باشد. برای مثال طراحی یک مطب دندان‌پزشکی باید بر اساس تجهیزات مطب انجام شود و ضمنا آرامش بخش باشد. در طراحی مطب دندان‌پزشکی باید توجه داشت که بسیاری از مردم جهان نسبت به دندان‌پزشکی احساس ترس یا فوبیا دارند. به این گونه از فوبیا که هراس از دندان‌پزشکی نام دارد؛ دنتوفوبیا (Odontophobia) نیز می‌گویند. با توجه به اینکه محیط اکثر دندان‌پزشکی‌ها باعث افزایش ترس و اضطراب بیمار یا مراجعه کننده می‌شود طراحی مطب به شکلی که آرامش بخش باشد می‌تواند برای مراجعه کننده شما بسیار جذاب باشد.

قیمت طراحی دکوراسیون کلینیک و مطب دندان‌پزشکی

قیمت طراحی داخلی مطب بسیار متغیر است اما گروه معماری پاکاد با هزینه 150.000 تومان برای هر متر مربع متناسب با استاندارد‌ها و قیمت‌های سال 1402 طراحی داخلی دکوراسیون مطب و کلینیک را انجام می‌دهد. طراحی داخلی مطب و کلینیک در سبک‌های مختلفی انجام می‌شود و هر سبک قیمت طراحی مجزایی دارد اما برای طراحی ضمن دارا بودن استاندارد‌ها حداقل هزینه 100.000 تومان تا 450.000 تومان معوقل است و توسط بسیاری از تیم‌های معماری انجام می‌شود. در صورتی که فاز اجرایی طراحی دکوراسیون مطب شما نیز به گروه معماری پاکاد محول شود، هزینه‌ای بابت طراحی دکوراسیون داخلی از شما دریافت نمی‌شود! شما می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۱۵۳۱۱۲۸۵۱ از مشاوره رایگان در زمینه طراحی یا بازطراحی مطب خود بهره مند شوید.

پلان دندان‌پزشکی

پلان داخلی مطب دندان‌پزشکی چیست؟

برای طراحی شماتیک کلینیک دندان‌پزشکی یا هر مطب دیگری نیاز به طراحی پلان دو بعدی اولیه است. پلان دو بعدی بعد از برداشت پلان طراحی می‌شود و بر اساس متراژ داخلی مطب شما اقدام به چینش و طراحی جایگاه اتاق‌ها و بخش‌های مختلف مطب می‌کند. پلان مطب دندان‌پزشکی بخش‌های مختلفی دارد. برای مثال باید برای لابی یا ورودی انتظار مطب محل مشخصی تعیین کرد و این تعیین کردن‌ها در پلان مشخص می‌شود.

ضوابط طراحی کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی

  • هر یونیت به حداقل 10 متر مربع فضا نیاز دارد
  • فضا آزاد هر یونیت باید دایره‌ای به شعاع یک متر باشد.
  • حداقل مساحت کلینیک تخصصی دندان‌پزشکی ۱۵٠ متر مربع است که می‌تواند در یک یا چند طبقه متوالی ساختمان احداث شود.
  • در صورت دوطبقه بودن باید ساختمان مستقل باشد در غیر این صورت تعبیه آسانسور الزامی است.
  • وجود حداقل ۵ یونیت دندانپزشکی برای بهره برداری اولیه الزامی است.
  • به ازای اضافه شدن هر یونیت ۲٠ متر به فضای کلینیک اضافه می‌شود.
  • کلیه فضـاهای مورد نیـاز رادیـولـوژی، انتظار، پذیرش و نگه داری مدارک پزشکی، اتاق مرکز استرایلیزاسیون، سرویس های بهداشتی به تفکیک خانم ها و آقایان، محـل شستشوی تی و وسایـل نظافت، آبدارخانه، اتاق استراحت و رختکن به طور مجزا در نظر گرفته شود و به تائید برسد.
  • وجود هر دستگاه اتوکلاو با حجم حداقل ۱۷ لیتر به ازای هر ۵ یونیت دندانپزشکی
  • وجود حداقل یک دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال
  • استقرار دستگاههای رادیوگرافی در فضایی مجزا و سرب کوبی شده مورد تایید سازمان انرژی اتمی
  • حداقل عرض راهروها ۵/ ۱متر برای سهولت رفت و امد پرسنل و مراجعین
  •   ضرورت وجود دارو و تجهیزات اتاق اورژانس
  • امکانات لازم  از قبیل آسانسور و رمپ جهت تردد بیماران ناتوان،توانخواهان و سالمندان و همچنین جای پارک جهت ویلچیر
  • نصب تابلو با ذکر مشخصات کامل در ورودی کلینیک و اتاق مربوطه به همراه ذکر نوع فعالیت و تخصص دندانپزشک   
  • در نظر گرفتن سرویس مجزا برای مراجعین و کارکنان به تعداد مناسب
  • تامین سیستم اطفاء حریق یا برای هر ۵٠ مترمربع حداقل یک کپسول ۴ کیلوگرمی همراه با هشدار دهنده حریق
  • تامین نور و تهویه مناسب
  • تامین برق اضطراری برای حداقل یک یونیت دندانپزکش در مواقع لزوم

ضوابط طراحی یک مطب دندان‌پزشکی چیست؟

  • دارا بودن حداقل یک اتاق معاینه با فضای مناسب، یک سالن انتظار با مساحت استاندارد و سرویس‌های بهداشتی منطبق با شرایط منطقه‌ای و نظر دانشگاه علوم پزشکی مربوطه
  • حداقل فضای لازم جهت اتاق کار ۱۲متر برای هر یونیت است و در نظر گرفتن فضایی باز در اطراف یونیت با حداقل شعاع ۱متر  
  • تهیه پلان مطب دندانپزشکی مطابق با استاندارد
  • درنظر گرفتن نور و تهویه مناسب جهت اتاق کار دندانپزشک
  • در اتاق کار دندانپزشکی نصب دستشویی و ترجیحاً شیر دستشویی از نوع آرنجی یا پدالی یا خودکار (اتوماتیک) باشد.
  • در نظر گرفتن اتاقی مجزا  در صورت قالب ریزی در مطب دندانپزشک
  •   نصب کمپرسور یونیت که دارای صدا و ارتعاش است در خارج از اتاق کار دندانپزشک
  •   وجود حداقل تجهیزات ضروری جهت طراحی مطب دندانپزشکی شامل یونیت استاندارد و اینسترومنت و کمپرسور، کابینت‌ها، اتوکلاو، فور، دستگاه آمالگاماتور و کپسول اکسیژن و ست احیا و داروهای دندانپزشکی اورژانس دارای تاریخ مصرف 
  •  بلا مناع بودن وجود دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال با رعایت اصول حفاظت در برابر اشعه
  •    وجود دستگاه رادیوگرافی در مواردی که در مطب اقدام به درمان‌های کانال ریشه یا جراحی ریشه‌های نهفته و دندان‌های نهفته صورت می‌گیرد.
پلان مطب دندان‌پزشکی

تفاوت مطب دندان‌پزشکی و کلینیک دندان‌پزشکی چیست؟

کلینیک‌های دندان‌پزشکی بزرگ تر و تخصصی تر از مطب‌های دندان‌پزشکی هستند. کلینیک‌ها می‌توانند دارای چند دکتر باشند و به صورت شبانه روزی نیاز فعالیت کنند و حتی امکانات عکسبرداری تخصصی داشته باشند اما عموم مطب‌های دندان‌پزشکی به صورت خصوصی توسط یک دندان‌پزشک راه اندازی می‌شوند و شرایط و قوانین کاری متفاوتی با یکدیگر دارند. پس طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک و مطب دندان‌پزشکی کاملا متفاوت است.

بهترین رنگ برای مطب دندان‌پزشکی چیست؟

برای طراحی رنگ مطب دندان‌پزشکی گزینه‌های بسیاری وجود دارد. بسیاری از راه‌اندازان کلینیک‌های دندان‌پزشکی رنگ طراحی داخلی کلینیک خود را بر اساس رنگ برند کلینیک خود انتخاب می‌کنند. اما شما می‌توانید به صورت استاندارد از رنگ‌هایی که در طبیعت وجود دارند و منتقل کننده آرامش هستند اقدام به طراحی دکوراسیون مطب خود کنید. برای این کار ابتدا، با استفاده از سایه‌های پاستلی و رنگ‌هایی که در طبیعت وجود دارند، یک طرح رنگ آرام‌بخش انتخاب کنید. در حالی که ممکن است با رنگ های روشن یا دیوارهای معمولی وسوسه شوید، بهترین ایده های دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی حول یک فضای آرام و آرام کننده برای بیماران شما متمرکز شده است. انتخاب یک طرح رنگ طبیعی برای کلینیک دندانپزشکی خود، در کنار مواد طبیعی مانند چوب و چرم، به انتقال آرامش و حفظ آرامش بیماران کمک می کند.

بهترین‌ رنگ‌ها برای مطب دندان‌پزشکی

برای مثال پالت رنگی فوق یکی از نادر ترین و در عین حال زیبا ترین پالت‌های رنگی برای طراحی داخلی کلینیک دندان‌پزشکی یا حتی مطب دندان‌پزشکی می‌باشد. این رنگ‌ها از عمق طبیعت جمع آوری شدند و پاستلی و آرامش بخش هستند. تصور کنید که طراحی داخلی یک مطب دندان پزشکی با این رنگ‌ها انجام شود. چه قدر متفاوت و جذاب است!

تجهیزات کلینیک دندان‌پزشکی برای راه‌اندازی

  1. یونیت دندان‌پزشکی
  2. دستگاه  اتوکلاو
  3. دستگاه رادیوگرافی
  4. آمالگاماتور
  5. اپکس و روتاری
  6. جرمگیر
  7. لایت کیور
  8. سنسور RVG
  9. کمپرسور
  10. دستگاه پک اتوکلاو 

بهترین متراژ برای راه‌اندازی مطب دندان‌پزشکی چه قدر است؟

برای طراحی یک مطب دندانپزشکی که حداقل دارای یک یونیت و لابی مناسب باشد به فضایی با حداقل 60 متر مربع مورد نیاز است. اما شکیل ترین مطب‌های دندان‌پزشکی در متراژ 80 تا 100 متر مربع طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی شده است.

مهم ترین بخش‌های مطب دندان‌پزشکی چیست؟

  • بخش لابی یا سالن انتظار دندان‌پزشکی
  • سرویس‌های بهداشتی و آبدارخانه
  • بخش‌های قرار گیری یونیت
  • بخش‌های رادیوگرافی
  • اتاق کار پزشک و معاینه اولیه

انواع سبک‌های طراحی مطب دندان‌پزشکی چیست؟

طراحی مطب دندان‌پزشکی مدرن اکثر اوقات انجام می‌شود اما سبک‌های دیگر بسیاری نیز وجود دارد.

شرایط تاسیس کلینیک دندان‌پزشکی چیست؟

 ۱.تاسیس کلینیک دندانپزشکی نباید در ساختمان های مسکونی اداری و تجاری انجام شود.

 ۲. کسب موافقت اصولی و پروانه تاسیس قبل از هرگونه اقدام برای تاسیس و طراحی کلینیک دندانپزشکی

 ۳. رعایت فاصله کلینیک تا نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی که حداقل باید ۸۰۰ متر باشد.

 ۴ .ممنوعیت احداث کلینیک در مجاورت گورستان ،دامداری، کشتارگاه ،غسالخانه تاسیسات فاضلاب و سایر مراکز مشابه و پر سر و صدا

 ۵. رعایت فاصله  کلینیک تا نزدیکترین کلینیک شبانه روزی حداقل ۵۰۰ متر باشد.

 ۶. نقشه و کروکی مربوط به تاسیس و احداث کلینیک دندانپزشکی از اداره نظارت بر درمان قبل از هرگونه بهره برداری

 ۷. داشتن تاییدیه بهداشت قبل از بهره برداری

۸. حداقل  متراژ۱۵۰ متر مربع زیر بنای کلینیک دندانپزشکی باید باشد.

 ۹. نصب آسانسور درجهت اقدامبرای  تاسیس کلینیک دندانپزشکی در صورت چند طبقه بودن، الزامی می باشد.

۱۰. پیش بینی پارکینگ وسیل وسایل نقلیه جهت اقدام برای تاسیس کلینیک دندانپزشکی

 ۱۱. نصب تابلوی بزرگ کلینیک در ابعاد یک در یک و چهل متر

 ۱۲. عرض راهرو های ورودی و راهرو های موجود در کلینیک دندانپزشکی از حداقل یک و نیم متر کمتر نباشد.

 ۱۳.  ارتفاع سقف های کلینیک دندانپزشکی 2.7 متر باید باشد.

 ۱۴. ارتفاع پله ها حداکثر ۲۰ سانتیمتر و حداقل عرض و طول پله ها به ترتیب ۳۰ و ۱۲۰ سانتی متر باشد.

 ۱۵. وجود فضای کافی برای جانمایی ۵ یونیت دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی الزامی می باشد.

 ۱۶. هر یونیت در یک اتاق مستقل و جدا سازی اتاق ها تنها با دیوار مجاز می باشد.

 ۱۷. یونیت ها باید طوری در اتاق جانمایی شوند که در اطراف آن حداقل ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر فضای خالی وجود داشته باشد.

 ۱۸. حداقل مساحت برای هر یونیت بدون در نظر گرفتن کابینت مطب دندانپزشکی ده متر مربع است.

 ۱۹. کمپرسور باید خارج از فضای  دکوراسیون سالن انتظار و اتاق درمان نصب شود.

.۲. وجود تابلوهای راهنمای اتاق ها و طبقات

21. مجوز پروانه تاسیس مسئولین فنی و تعرفه‌های مصوب در محل دید عموم

نمونه طراحی مطب دندان‌پزشکی در مشهد

1 فکر در مورد “ طراحی مطب دندان‌پزشکی | نمونه طراحی دکوراسیون کلینیک دندان‌پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *