طراحی داروخانه, طراحی دکوراسیون داروخانه

استاندارد های طراحی داروخانه

داروخانه یک فضای درمانی است که رعایت ضوابط و استاندارد ها از الزامات فعالیت در داروخانه می باشد.طراحی دکور داروخانه تنها به نصب چندین قفسه در محیط ختم نمی شود. یک داروخانه بخش های مختلفی دارد که هر کدام از این قسمت ها الزامات و قوانین مرتبط به خود را دارد.داروسازان و پزشکان خوب است هنگام تاسیس و طراحی با آئین نامه و ضوابط داروخانه آشنا باشند و مهم ترین استاندارد های طراحی داروخانه را زمان پیاده سازی رعایت کنند. داروهای یک داروخانه ، پرسنلی که در آن مشغول به کار هستند و مراجعین از اصلی ترین بخش های یک داروخانه هستند که با توجه به این سه عامل، سازمان غذا و دارو به جهت عملکرد و خدمات رسانی بهتر قوانینی وضع کرده که بهتر است این ضوابط را هنگام طراحی داروخانه پیاده سازی کنیم. در ادامه این مقاله در مورد استاندارد های طراحی داروخانه به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

1- استاندارد های طراحی داروخانه چیست؟

هنگام طراحی داروخانه باید استاندارد ها و نحوه طراحی هر بخش را هنگام اجرا و پیاده سازی طرح ، رعایت کنید. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، داروهای داروخانه، پرسنل و مراجعین، سه تا از مهم ترین عوامل داروخانه هستند که در صورت رعایت نکردن استاندارد های آن هنگام طراحی ، حتی فقط در یک بخش از داروخانه ، باعث ایجاد اختلال در این سه عامل خواهد شد.در ادامه به این آیتم ها خواهیم پرداخت.

نمونه طراحی داروخانه استاندراد

نحوه طراحی سالن انتظار

داروخانه شما حتی اگر کمترین متراژ را داشته باشد باید قسمتی از آن را برای انتظار مراجعین در نظر بگیرید. قسمت سالن انتظار داروخانه باید به شکلی باشد که باعث شلوغی داروخانه نشود و در عین حال طراحی فضای اطراف موجب کاهش اضطراب مراجعین بشود.

نحوه طراحی پیشخوان داروخانه

کانتر و یا همان پیشخوان داروخانه ، نقش هدایت مشتری را دارد ، علاوه بر این پیشخوان داروخانه از اصلی ترین قسمت ها برای طراحی داروخانه است . این قسمت از نظر ظاهری نوع متریال، رنگ و سبک طراحی باید با همه فضا تطابق داشته باشد و مانند دیگر بخش ها اصول و استاندارد های لازم در آن لحاظ شود.

استاندارد های طراحی داروخانه
استاندارد های طراحی داروخانه

طراحی قفسه های داروخانه

زمان طراحی قفسه های داروخانه عمق و ارتفاع قفسه ها هستند که باید به شکل اصولی طراحی شود . دارو ها، مکمل ها ، لوازم های آرایشی و بهداشتی ابعاد کاملا متفاوتی دارند.هنگام طراحی قفسه های اختصاصی متناسب با همه داروها طراحی و پیاده سازی کرد.

شرایط نگهداری داروها

میزان نور، دما و رطوبت از مهم ترین عوامل در حفظ و نگهداری دارو می‌باشد، که بخشی از استاندارد های طراحی داروخانه به این عوامل مرتبط می باشد. برخی ازطراحان فارمسی به دلیل نداشتن تجربه، به جهت دیزان و داشتن نمای بهتر، ممکن است داروخانه را با نورپردازی زیاد ولاین های نوری نامناسب فضا را دیزاین کنند. طراحی غیر استاندارد داروخانه در مدت زمان کوتاه بر اثر تابش مستقیم نور باعث فاسد شدن دارو خواهد شد.

استاندارد های طراحی داروخانه
طراحی استاندارد قفسه های داروخانه
استاندارد های طراحی داروخانه
فضای استاندارد انبار داروخانه

میزان دما بعد از نور مهم ترین عامل تاثیر گذار در سلامت دارو است. طبیعتا اکثر داروها در دمای پایین نگهداری می‌شوند. داروها حساس تر نیز باید در یخچال نگهداری شود. طراح حرفه ای داروخانه در هنگام طراحی قفسه ها به این موضوع توجه خواهد کرد. علاوه بر اینکه باید فضا را به شکلی طراحی کند که هوای خنک در فضا بر قرار باشد و به راحتی هوا در میان قفسه ها در رفت آمد باشد، یخچال دارویی نیز باید در مکانی مناسب میان قفسه ها قرار بگیرد تا پرسنل به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

رطوبت از دیگر عوامل مهم می باشد که در زمان طراحی داروخانه باید در نظر داشت. نحوه طراحی دکوراسیون داروخانه باید به شکلی باشد که از ایجاد رطوبت و بوی نامطبوع در محیط داروخانه جلوگیری کند.هوا قابل تعویض باشد.

2-استاندارد های طراحی داروخانه چه تاثیری بر روی عملکرد پرسنل دارد ؟

پرسنل داروخانه تایم قبل توجهی را مشغول رفت آمد در میان قفسه ها و مشغول پاسخگویی به مراجعین هستند. طراحی قفسه های داروخانه باید به شکلی باشد که کادر داروخانه به راحتی در میان قفسه ها رفت آمد داشته باشند.
پرسنل داروخانه کسانی هستند که بیشترین زمان را در فضای داروخانه سپری می‌کنند. در صورتی که فضا با استاندارد های لازم طراحی نشود باعث ایجاد خستگی در مدت زمان کوتاه در میان پرسنل و کاهش عملکرد آنها خواهد شد، از طرفی ممکن است بر اثر خستگی و یا نامناسب بودن میزان نور، در انتخاب و تحویل دارو خطایی رخ بدهد.
با رعایت استاندارد های طراحی داروخانه و داشتن یک طراح با تجربه و خلاق قفسه عادی و ساده نخواهید داشت. استفاده از پنجره دارویی در مکانی مناسب و ایجاد ارتباط میان بخش انبار و بخش اصلی داروخانه ، تاثیر قابل توجهی بر سرعت پاسخ گویی و عملکرد پرسنل خواهد داشت.

طراحی و مشاوره رایگان با گروه معماری پاکاد

طراحی پیشخوان داروخانه استاندارد چگونه است ؟

پیشخوان داروخانه اولین مکان است که مراجعه کننده بعد از ورود آن را خواهد دید. پیشخوان یک داروخانه استاندارد این گونه است که با ورود چندین مراجعه به طور همزمان در داروخانه هیچ اختلالی در پاسخگویی و تحویل دارو ایجاد نخواهد شد. نحوه طراحی اصولی پیشخوان داروخانه به این صورت است که مراجعین از زمان تحوی نسخه تا تحویل دارو در جهت پاد ساعت گرد حرکت می‌کنند تا در صورت مراجعه کننده جدید ، هیچ اختلالی در رفت آمد افراد در بخش انتظار داروخانه پیش نیاید.

برای اطلاع کامل از تمام آیتم یک پیشخوان استاندارد مقاله طراحی پیشخوان داروخانه را میتوانید مطالعه کنید.

استاندارد های طراحی داروخانه کوچک چیست ؟

داروخانه شما هرچند کوچک باشد ، استاندارد های طراحی داروخانه کوچک باید در آن اجرا شود . البته این ضوابط قطعا تاثیر مثبتی بر روی عملکرد و مراجعین شما خواهد داشت .

در مقاله طراحی داروخانه کوچک به طور کامل در مورد این موضوع توضیحات کامل داد ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *