طراحی مطب

طراحی مطب پزشک

طراحی مطب پزشک

مطب پزشک مانند مکان های عمومی دیگر در سطح شهر می باشد.
اما زمانی مردم به این محیط ها مراجعه می کنند که حال خوبی ندارند و بیمار هستند، از همین رو علاوه بر اینکه مراجعه کنندگان در مطب اضطراب دارند، بیماری واگیر دار و ویروسی نیز ممکن است برخی از افراد داشته باشند.
این گوشه ای از شرایط خاص افرادیست که به مطب مراجعه می‎‌کنند. به همین دلیل مطب ها تنها یک فضای عمومی عادی نیستند. باید ها و نباید هایی دارند که در زمان طراحی مطب پزشک به جهت بروز بودن دکتر و کسب اعتماد بیمار و کاهش میزان استرس و نگرانی آن باید رعایت کند. این اصول افزون بر اینکه محیط قابل اعتماد و حرفه ای و بهداشتی برای بیماران ایجاد می‌کند ، فضای مطب برای پزشک نیز دلنشین خواهد شد. اما سوالی که اکثر پزشکان دارند این است که چگونه محیط را بازسازی و مطابق با سلیقه خودمان و اصول طراحی مطب پیاده سازی کنیم؟ نحوه طراحی مطب و استاندارد های آن چیست؟ در ادامه این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم .

1- رابطه طراحی با حوضه فعالیت پزشک چیست؟

2- نحوه طراحی مطب

3- اصول طراحی اتاق اصلی پزشک

4- طراحی پلان مطب پزشک

5- طراحی داخلی مطب های پزشکی

6- باید ها و نباید های طراحی مطب های پزشکی

1- رابطه طراحی با حوضه فعالیت پزشک چیست؟

حوضه فعالیت یک پزشک اولین عاملی است که نوع مراجعه کنندگان و رنج سنی آن ها را تعیین می کند. امروزه با توجه به افزایش پزشکان و رقابت میان آنها، طراحی دکوراسیون مطب یکی از ارکان اصلی پیش از شروع طبابت در محیط مطب شد است. این طراحی باید با توجه به رنج سنی مراجعه کنندگان و نوع فعالیت پزشک تعیین و اجرا شود. به طور مثال مطب های زیبایی و پوست و مو با توجه به رقابت موجود در میان پزشکان این حوضه و حساسیت بالای مراجعه کنندگان به فضای مطب، سخت گیری پزشکان این عرصه را در داشتن محیطی بی نقص و شیک افزایش داد‍‌ است. از همین رو نحوه طراحی مطب زیبایی، پوست و مو نسبت به طراحی دکور مطب عمومی در زمان طراحی از نظر متریال های مصرفی و مجموع هزینه های طراحی مطب بسیار متفاوت می‌باشد.

2- نحوه طراحی مطب

به طور کلی طراحی یک مطب شامل
1- بازسازی کف مطب
2- بازسازی دیوار ها
3- همین طور بازسازی سقف
4- تقویت سیستم نورپردازی محیط
5- پارتیشن بندی اتاق ها
6- طراحی سالن انتظار
7- نصب پیشخوان پذیرش
8- طراحی اتاق پزشک
9- طراحی اتاق درمان
10- در نهایت اخرین مرحله دیزاین فضای بازسازی شد‌ه می باشد



طراحی مطب

هرکدام از این آیتم ها با توجه به نیاز پزشک در بازسازی مطب قابل اجرا هستند. در مرحله انتخاب رنگ های مطب ، نحوه نورپردازی محیط مطب، نحوه دیزاین دیوار ها و انتخاب تجهیزات و لوازم برای مطب مانند صندلی و تابلو ها، آیتم هایی هستند که قابلیت پیاده سازی به شکل های بسیار متنوعی دارند. طبیعتا ممکن است پزشک از مناسب ترین و بهترین نحوه نورپردازی و رنگ بندی ها نداشته باشد اما با انتخاب طراح حرفه ای و مشاوره گام به گام با طراح و معماران ما ، در نهایت فضای مطب کاملا متمایزی با دیگر مطب ها خواهید داشت.
باتوجه به اینکه گفتیم این مراجعین یک مطب هستند که در طراحی دکوراسیون مطب نقش دارند. از همین رو پیش از طراحی و اجرای هر کدام از این آیتم ها با در نظر گرفتن زمینه کاری پزشک ،طراحی فضای مطب پیش می‌رود.

3- اصول طراحی اتاق اصلی پزشک

اتاق پزشک دومین محیطی است که مراجعه کننده بعد از سالن انتظار در آن حضور پیدا می‌کند.در این اتاق فضایی برای نشستن پزشک، میز و مکان نشستن بیمار و همین طور قسمتی برای قرار گیری لوازم و تجهیزات پزشک تعیین می‌شود. وجود لوازم نام برده از الزامات این اتاق می‌باشد. اما تنها یک چیدمان ساده کافی نیست. این اتاق به دلیل حضور طولانی مدت پزشک و ارتباط آن با اتاق درمان طراحی ویژه خود را دارد. یک پزشک حرفه ای طراحی و دیزاین اطراف خودرا علاوه بر اینکه مطابق با سلیقه خود اجرا می کند در آن اصول طراحی را نیز رعایت می‌کند تا محیط برای بیماران نیز جذاب به نظر برسد. و بعد طراحی و دکور اتاق پزشک سرویس چوب و نورپردازی حرفه ای از اصلی متریال هایی هستند که محیط شیکی برای شما ایجاد می‌کند.

4- طراحی پلان مطب پزشک

پیش از شروع هر اقدامی در طراحی داخلی مطب ، نحوه و شکل قرار گیری تاسیسات و با توجه به نوع فعالیت پزشک، میزان پارتیشن بندی های فضا محل قرار گیری سرویس های بهداشتی و اتاق های درمان اصلی ترین فضاهایی هستند که در زمان طراحی پلان مطب پزشک ترسیم می‌شوند.این مسئله در طراحی داخلی مطب دندانپزشکی به دلیل وجود یونیت دندانپزشکی و اتصالات مرتبطی که با سیستم تاسیسات ساختمان دارد اهمیت بیشتری دارد. در طراحی پلام مطب دندانپزشکی فضای قرار گیری یونیت ها نیز تعیین می شود.

5- طراحی داخلی مطب های پزشکی

بعد از ترسیم پلان مطب پزشک طراحی سه بعدی است. با وجود طراحی سه بعدی به طور کامل همه محیط را پیش از پیاده سازی می‌توانید مشاهده کنید . در صورت لزوم تغییرات در هر بخش را اعمال و در نهایت با اطمینان کامل آن را پیاده سازی کنید. طراحی داخلی مطب، انتخاب رنگ بندی استاندارد، از مهم ترین بخش برا برند شدن و ثبت رنگ سازمانی شما در ذهن مراجعه کنندگان می‌باشد.
استفاده درست از متریال هایی مانند چوب، سنگ ویا رنگ آمیزی و ساختن فضاهایی شیک به همراه رنگ های حرفه ای، از راه هایی کسب اعتماد و ماندگار شدن در ذهن و یاد مراجعه کنندگان خواهد بود.

6- باید ها و نباید های طراحی مطب های پزشکی

مهم ترین باید ها و نباید ها در طراحی مطب های پزشکی در سال 1403 که رعایت آن الزامی است ابتدا در نظر گرفتن بیماران هدف است. و بعد با مد نظر گرفتن روحیات بیماران هدف محیط را متناسب با آنها طراحی کنید.رنگ ها یکی از اصلی ترین قسمت طراحی هر مطبی می‌باشد. که در صورتی که مطابق با روحیات افراد مراجعه کننده پیاده سازی نشود ، بعد از مراجعه به مطب شما علاوه بر ایجاد اضطراب در آنها و عدم اعتماد بیمار به پزشک می‌شود ، ممکن است دیگر به فضای مطب شما مراجعه نکند.

در این مقاله به صورت مفصل در مورد باید ها و نباید های طراحی مطب و اصول آن توضیح داد ایم.

7- صفر تا صد طراحی مطب رو باید به کی سپرد؟

کار رو باید سپرد به کاردون. گروه معماری پاکاد

ساختن فضایی تمیز و شیک اولین و مهم ترین بخشیست که حسن کار شمارا به بیمار انتقال می دهد. به همین دلیل با اولین ارتباط بصری بیمار بعد از ورود به محیط مطب، در صورتی که طراحی مطب نامناسبی داشته باشید مراجعه کننده احساس دلهره و نگارنی خواهد داشت. و قطعا تمام تلاش خودرا برای عدم مراجعه مجدد خواهد کرد. و همین طور بالعکس، مطبی که طراحی مناسب را داشته باشد باعث به وجو آمدن حس آرامش و امنیت در بیماران خواهد شد. در شرکت معماری پاکاد ، تیمی از طراحان و معماران حرفه ای در کنار هم هستند، تا با توجه به اخرین و بروز ترین متریال های موجود در زمینه طراحی مطب، فضایی اصولی و حرفه ای به شما پزشکان عزیز تحویل بدهیم.

جهت مشاره ، بازدید ، و برداشت پلان میتوانید در سایت ثبت سفارش کنید و یا از طریق شماره 09155035504 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *