داروخانه های امروزی الزاما محلی برای تهیه داروهای ضروری نیست. و همین طور مراجعه کنندگان حتما افراد بیمار نیستند . ازین رو با توجه به گسترش محصولات درمانی و مراجعه بیشتر جوانان به داروخانه نسبت به گذشته ، رقابت میان پزشکان افزایش یافت. درسالهای اخیر داروخانه ها رشد سریعی داشتند که باعث شدت یافتن رقابت در این حوزه شد. داروسازان برای افزایش فروش داروخانه نیاز به استراتژی و راهکار های جدید دارند. استراتژی ها باید به صورت نوین، علمی و همین طور اصولی باشد تا در مدت زمان کوتاه تاثیر آن را در میزان فروش داروخانه خود مشاهده کنند. در ادامه این مقاله به بررسی روند فروش در چند سال اخیر و معرفی راه هایی برای افزایش فروش با استفاده از طراحی دکور داروخانه و استاندارد های طراحی دکوراسیون داروخانه خواهیم پرداخت.
- روند فروش داروخانه در سالهای اخیر
- تاثیر امتیاز داروخانه در میزان فروش داروخانه
- تاثیر طراحی دکوراسیون بر میزان فروش
- پرفروش ترین محصولات داروخانه و رنج سنی مراجعه کنندگان آن
- راهکار های افزایش فروش داروخانه
1- روند فروش داروخانه در سالهای اخیر
در سال ۱۳۹۴، فروش بازار دارویی کشور حدود ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان بود که هر داروخانه بهطور میانگین ماهانه ۲۹۵ میلیون تومان فروش داشت. با توجه به افزایش محصولات درمانی داروخانه، رقم فروش بازار دارویی در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به افزایش تعداد داروخانهها، و قوانین جدید تعیین شده از سمت سازمان غذاو دارو سود دهی برخی از آنها کاهش یافته است. بر اساس آمارهای جدید، تعداد داروخانهها در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۶ هزار مورد رسیده است که نشاندهنده رقابت شدید در این حوزه است. اما با وجود این حجم از رقابت کدام داروخانه ها موفق به فروش بیشتر شدند؟
2- تاثیر امتیاز داروخانه در میزان فروش داروخانه
بازسازی داروخانه و داشتن فضایی بروز به همراه اتاق مشاوره، از الزاماتی شدند که سازمان غذا و دارو آن را تعیین کرد. این قوانین برای خدمات رسانی بهتر به افراد به وجود آمد. از همین رو با اجرا شدن هر کدام از آیتم ها در داروخانه امتیاز آن را دریافت میکنید. هرچقدر امتیاز داروخانه شما بالا تر باشد متقابلا مراجعه کنندگان شما نیز افزایش پیدا میکند. مشتریان به داروخانه هایی مراجعه میکنند که محیطی امروزی و مدرن تر و همین طور فضایی برای مشاوره محصولات دارویی داشته باشند.
3- تأثیر طراحی و دکوراسیون داروخانه بر افزایش فروش
یکی از عوامل موثر در فروش طراحی دکوراسیون داروخانه میباشد و همانطور که در قبل تر هم اشاره کردیم، دکوراسیون داروخانه به قدری با اهمیت است که سازمان غذا و دارو نیز این موضوع را در الزامات خود در داروخانه های جدید قرار دادهاست. یک داروخانه با طراحی استاندارد و دکوراسیون مدرن تجربه خرید مشتریان را بهبود میبخشد و باعث افزایش میزان مراجعه کنندگان و خرید آنها خواهد شد.

چیدمان بهینه محصولات
قفسه ها و نحوه قرارگیری آنها اولین قسمتی هستند که محصولات شما به خوبی دیده میشود. معمولا قسمتی از قفسه های را به صورتی در داروخانه قرار میدهیم که نسبت به بقیه بیشتر در معرض دید و دسترس مشتری قرار داده میشود.
قرار دادن محصولات محبوب در این قفسه های پر بازدید بدون شک موجب افزایش فروش محصول خواهد شد.
نورپردازی مناسب
نور یک متریال بسیار خوب برای جلوه بهتر فضا است . بهره گیری از نور در هر نقطه ای از داروخانه به شکل اصولی باعث جلب توجه و جذاب تر دیده شدن محصولات خواهد شد. از همین رو قفسه های داروخانه یکی از مهم ترین قسمت هایی است که داخل آن نورپردازی میشود به ویژه قفسه هایی که بیشتر در معرض دید مشتریان قرار دارد.
ایجاد فضایی باز برای دسترسی راحت
ایجاد کردن محیطی باز برای دسترسی راحت خود مراجعه کننده به محصولات ، به شکلی که مشتریان به راحتی بتوانند در میان قفسه ها رفت آمد داشته باشند و به راحتی بتوانند خود افراد محصولات را مشاهده کنند ، در مورد آنها مطالعه و انتخاب کنند . در صورتی که داروخانه شما متراژ لازم را برای ایجاد قسمت فرشگاهی داشته باشد، محصولات آرایشی و بهداشتی و همین طور مکمل های ورزشی ، به میزان قابل توجهی به فروش خواهند رفت.

بازسازی دکور های قدیمی
دکور های قدیمی درواقع همان داروخانه های قدیمی هستند که فضایی کاملا بی روح و فاقد طراحی خاص بودند. و تنها داروهای ضروری به فروش میرفت. امروزه اگر همچین داروخانه ای را ببینیم قطعا توقع نداریم بروز ترین محصولات بهداشتی و مکمل های ورزشی در آن وجود داشته باشد.معمولا سالمندان تنها مراجعه کنندگان این داروخانه های قدیمی هستند که آن هم فقط برای خرید داروهای ضروری مراجعه میکنند.
دکوراسیون مدرن داروخانه الزاما نمیتواند به صورت صد در صد فروش شمارا به میزان قابل توجهی افزایش بدهد. نحوه برخورد کادر داروخانه ، دقت در انتخاب دارو، نحوه مشاور دادن به مراجعه کنندگان از دیگر عوامل موثر در جذب مشتری و افزایش میزان فروش میباشد. اما دکوراسیون داروخانه مدرن و امروزی اولین قسمتی است که باعث میشود افراد جدید به داروخانه شما جذب شوند.
4- پرفروش ترین محصولات داروخانه و رنج سنی مراجعه کنندگان آن
داروهای بدون نسخه
خرید دارو های بدون نسخه از گذشته تا به امروز وجود داشته است. اما مهم ترین نکته ای که داروخانه های امروزی دارد، تنوع بالا در محصولات و ایجاد کردن دکوراسیون داروخانه به صورتی که فضایی برای انتخاب آزادانه افراد فراهم کند. این دکوراسیون جدید باعث میشود مراجعه کنندگان داروهای بدون نسخه با دیدن دیگر محصولات ، تشویق به خرید محصولاتی دیگر نیز بشود.

بیشتر بخوانید : هزینه بازسازی داروخانه کوچک چقدر است؟
محصولات آرایشی و بهداشت
محصولات آرایشی و بهداشتی جزوی از محبوب ترین محصولات برای رنج سنی جوانان است . قسمت آرایشی و بهداشتی یکی از بخش های مهم تاثیر گذار در رقابتی شدن داروخانه ها شده است. با توجه به اینکه بیشترین مشتریان هدف این قسمت از داروخانه جوانان و نوجوانان هستند . از همین رو توجه و حساسیت زیای به نحوه دکوراسیون داروخانه ، شیوه چیدمان قفسه های داروخانه و حتی شکل طراحی قفسه های داروخانه دارند. طبیعتا جوانان از داروخانه ای که دکوراسیونی جدید و مدرن تر داشته باشد و همین طور محصولات پر طرفدار در آن قرار گرفته باشد ، محبوبیت و فروش بیشتری خواهد داشت.
مکمل های دارویی و ویتامین ها
مکمل های دارویی و ویتامین ها قسمتی محبوب برای افراد ورزشکار است. ورزشکاران بشدت به فضایی علاقه مند هستند که در آن محبوب ترین مکمل ها در آن قرار داشته باشد و همین طور فضایی باشد که به راحتی به همه آنها دسترسی داشته باشند. بتوانند یا خودشان در مورد آنها مطالعه کنند ویا در آن مکان شخصی متخصص در این زمینه به آنها مشورت بدهد. معمولا رنج سنی افرادی که به دنبال مکمل های دارویی و ویتامین ها هستند افرادی بین 30 تا 50 سال می باشد. با وجود داشتن اتاق مشاوره دارویی در داروخانه و در اشتراک گذاشتن مشاوره صحیح به افراد باعث ماندگار شدن و تبدیل آنها به مشتری وفادار وهمین طور افزایش فروش داروخانه خواهد شد.
تجهیزات پزشکی
تجهیزات پزشکی معمولا شامل ویلچر ، عصا ، دستگاه های فشار سنج و … هستند.
زمانی که داروخانه شما متراژ لازم برای قفسه بندی وچیدمان این محصولات را داشته باشد، متقابلا مشتریان مخصوص به این حوزه را نیز خواهید داشت. که تاثیر قابل توجه خود را در افزایش فروش داروخانه میگذارد.

5- راهکار های افزایش فروش داروخانه
طراحی دکوراسیون مدرن
در دوسال اخیر حدود 22 درصد میزان داروخانه ها افزایش پیدا کرده است. که این آمر نشان دهنده بالا رفتن اهمیت دکوراسیون داروخانه در جذب مشتریان دارد. طبیعتا با رشد میزان داروخانه ها طراحی دکوراسیون مدرن و بازسازی آن از محیطی قدیمی به جدید نیز افزایش یافته است .
ارائه خدمات مشاوره
با افزایش تنوع دارویی مهم ترین قسمت هر داروخانه برای انتخاب دارو ها قسمت مشاوره می باشد. بدون شک یکی از مهم ترین قسمت ها برای جذب و ساختن یک مشتری وفادار می باشد.
به کارگیری تکنولوژی در داروخانه
سیستم نوبت گیری آنلاین ، سیستم پرداخت آنلاین ، ثبت نسخه های جدید به صورت سیستمی، ارائه وبسایت و فروش آنلاین دارو، ارسال درب منزل از تکنولوژی های امروزی داروخانه ها است که سرعت خدمات رسانی به مراجعه کنندگان را بالا میبرد. احتمال ایجاد خطا در انتخاب دارو را کاهش می دهد و همین طور لزومی به حضور مراجعه کننده نیست.
تبلیغات و بازار یابی
بهره گیری از فضاهای مجازی برای معرفی و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی و همین طور معرفی مکمل های ورزشی و ویتامین ها، پلتفرم هایی بسیار موثر در افزایش فروش میباشند. جوانان علاقه زیادی به این دسته از محصولات یک داروخانه دارند که با انجام فعالیت تبلیغات و بازاریابی هدفمند ، وکسب مخاطبان هدف و در نهایت ارائه مشاوره و معرفی صحیح ، در مدت زمان کوتاهی شاهد افزایش محبوببیت داروخانه و افزایش فروش خواهید بود.