اتاق مشاوره دارویی, طراحی دکوراسیون داروخانه

طراحی اتاق مشاوره داروخانه | اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

مقدمه این مقاله :

هر داروخانه بخش‌های مختلفی دارد. در طراحی دکوراسیون داروخانه می‌بایست بیش از هر چیز به طراحی اتاق مشاوره داروخانه توجه کرد چرا که مطابق نظرات و توافقات کنگره داروسازی نوین در سال 1396 و پس از آن توسط سازمان غذا و دارو در تاسیس نامه هر داروخانه آمده است که وجود اتاق مشاوره داروخانه برای مشاوره دارویی به بیماری لازم و دارای امتیاز است.

هدف این مقاله چیست؟

در این مقاله به چیستی و کاربرد طراحی اتاق مشاوره می‌پردازیم. صفر تا صد اتاق مشاوره داروخانه را برای شما دکتر ها و داروساز های محترم بررسی کرده‌ایم تا در فرایند تاسیس داروخانه خود و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه مطابق با امتیازات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. شرکت طراحی و اجرا دکوراسیون داخلی داروخانه و مطب پاکاد به صورت تخصصی به دیزاین دکور داروخانه و مطب با استاندارد های معماری درمانی می‌پردازد و به صورت رایگان مشاوره برای تغییر طراحی دکور داروخانه یا کلینیک به شما ارائه می‌دهد.

در این مقاله مطابق فهرست زیر خواهید خواند :

  1. اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

  2. چرا برای تاسیس داروخانه به طراحی اتاق مشاوره نیاز است؟

  3. کاربرد های طراحی اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

  4. ضوابط طراحی اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

  5. نمونه های اتاق مشاوره داروخانه

  6. شیوه های طراحی اتاق مشاوره داروخانه

  7. منظور از استاندارد های اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

  8. شاوره دارویی در داروخانه ها کجا انجام می‌شود؟

1-اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

در سال‌های اخیر که سازمان غذا و دارو سختگیری‌های خود را نسبت به تاسیس داروخانه اعمال کرده است تا کیفیت ارائه خدمات به بیمار و مشتری افزایش یابد، داروخانه های بسیاری مجبور به تغییر و بازطراحی دکوراسیون داخلی خود هستند تا امتیازات خود را برای تاسیس داروخانه یا حفظ برند داروخانه خود بالا ببرند. ضمن این مطلب که بیماران و مراجعه کنندگان نیز از داروخانه ها انتظارات جدیدی دارند! کالا‌های آرایشی و بهداشتی و همچنین داروهایی که مصرف تجاری آن‌ها در نزد بیماران حائز اهمیت است می‌بایست همراه با مشاوره و راهنمایی به بیمار فروخته شوند.

درواقع نداشتن اتاق مشاوره دارویی یا همان اتاق مشاوره داروخانه موجب می‌شود که بیماران و مراجعه کنندگان شما احساس نزدیکی و اعتماد کمتری به برند داروخانه شما داشته باشند. بنابراین برای جلب توجه بیمار یا راهنمایی صحیح او نیاز است هر داروخانه اتاق مشاوره دارویی داشته باشد. تا اینجا دانستیم که اتاق مشاوره داروخانه بخشی از معماری و دکوراسیون اصلی داروخانه است که این پتانسیل را به داروخوان یا مشاور داروخانه برای ارائه خدمات مشاوره درمانی بهتر می‌دهد. دکترها و داروساز های گرامی در نظر بگیرید که اتاق مشاوره داروخانه به تازگی بخشی از امتیازات مهم در تاسیس داروخانه شناخته می‌شود و شرایط و ضوابظ اتاق مشاوره داروخانه می‌بایست مطابق استاندارد ها باشد. از طراحی غیرحرفه ای و نا استاندارد اتاق مشاوره داروخانه پرهیز کنید چرا که موجب لطمه به برند شما و خسارت مالی و معنوی خواهد بود!

2-چرا برای تاسیس داروخانه به طراحی اتاق مشاوره نیاز است؟

در تعاریف و اختصار‌های ماده یک تاسیس نامه داروخانه توسط سازمان غذا و دارو اینچنین عنوان شده است :
“ماده 1 بخش 13 تاسیس داروخانه می‌گوید که داروخانه: موسسه ای پزشکی است که با اخذ مجوز از کمیسیون قانونی دانشگاه یا مرکز تاسیس شده و با داشتن مسئول فنی واجد شرایط به عرضه فرآورده های سلامت محور، ارائه خدمات دارویی و مراقبت های مشاوره ایی در حیطه وظایف تعیین شده و ضوابط مبادرت می نماید.” بنابراین برای ارائه مشاوره تخصصی یا نیمه تخصصی در داروخانه توسط مسئول فنی داروخانه نیاز به اتاق مشاوره داروخانه است. گروه معماری پاکاد به صورت تخصصی بر اساس استاندارد های سازمان غذا و دارو و مطابق متودهای طراحی دکوراسیون داروخانه مدرن به طراحی و اجرای اتاق مشاوره در داروخانه می‌پردازد.

3-کاربرد های طراحی اتاق مشاوره چیست؟

-ارائه خدمات تخصصی یا نیمه تخصصی به بیمار و مراجعه کننده

-سازمان غذا و دارو امتیاز داروخانه شما را نسبت به داروخانه‌های نزدیک یا رقیب افزایش می‌دهد.

-وجود اتاق مشاوره داروخانه فرایند بروکراسی دریافت مجوز را سریع تر می‌کند

-با اتاق مشاوره دارو خانه مسئول فنی داروخانه یا مشاور داروخانه می‌تواند بهتر خدمات خود را ارائه دهد.

-بیمار در اتاق مشاوره داروخانه احساس امنیت و اعتماد به شخص پزشک خود می‌کند.

-بیماران می‌توانند سوالات شخصی خود را در مراجعه به داروخانه آسان تر مطرح سازند.

-فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در اتاق مشاوره دارویی داروخانه حرفه‌ای تر انجام می‌شود. پرزنت و معرفی محصولات مراقبت‌های پوستی در اتاق مشاوره داروخانه آسان تر است.

4-ضوابط اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

شرایط و ضوابط بسیاری برای طراحی اتاق مشاوره داروخانه وجود دارد که در این مقاله صرفا به آن ها اشاره می‌کنیم. موارد زیر بخشی از این فاکتور‌های حیاتی هستند که می‌بایست طراحان و معماران به آن ها توجه کنند. پزشکان و داروسازان محترم نیز موارد زیر را حتما برای ارتقا سط کیفی داروخانه خود در نظر بگیرند :

-ابعاد و محل قرارگیری اتاق مشاوره بسیار مهم است.

-نورپردازی استاندارد که موجب جلوه بهتر فضا اتاق مشاوره می‌شود.

-ترکیب رنگ و روانشناسی رنگ ها در معماری درمانی این اتاق اهمیت دارد.

-صندلی و چیدمان اتاق مشاوره نیز باید بر اساس اصول معماری داخلی باشد.

-استفاده از سیستم تهویه هوا نیز می‌تواند اثر گذار باشد.

-حریم خصوصی و ایجاد چهارچوب های آن برای بیمار نقش اثرگذاری دارد.

-ایجاد فضای گفتگو بین دکتر داروساز و بیمار باعث تقویت برند و افزایش فروش می‌شود. فضا سبز و هنر گلدان آرایی نیز از فن های چیدمان اتاق مشاوره است.

5-نمونه های انواع اتاق مشاوره دارویی

نمونه‌های زیر همگی نقشه ها و طراحی های انجام شده توسط گروه معماری پاکاد هستند. پاکاد به صورت تخصصی به معماری درمانی و دکوراسیون داروخانه و طراحی دکور مطب می‌پردازد :

6-شیوه های طراحی اتاق مشاوره دارویی

شیوه های مختلفی برای طراحی اتاق مشاوره وجود دارد. از بین این شیوه ها می‌توان به ایجاد اتاق شیشه ای یا طراحی اتاق مشاوره به سبک اتاق های اداری در داروخانه اشاره کرد. اما در نظر بگیرید که مشاوره و ایده های ترسیم اتاق مشاوره برای داروخانه‌ها می‌بایست شخصی سازی و بر اساس ابعاد و متراژ آن ها باشد. منظور از این جمله این است که نباید اتاق مشاوره داروخانه را با شیوه های متناقض نسبت به پتانسیل های فضا داروخانه طراحی کرد. برای مثال داروخانه های کوچک متود های طراحی داروخانه کوچک را دارند و داروخانه های بزرگ یا با اهداف فروش کالا های بهداشتی و آرایشی، شیوه های طراحی خاص خود را دارند. شما می‌توانید ضمن تماس با گروه معماری پاکاد و دریافت مشاوره کاملا رایگان برای طراحی دکوراسیون داروخانه و اتاق مشاوره دارویی از ایده های بروز و نوین و مدرن ما استفاده کنید.

7-منظور از استاندارد های اتاق مشاوره داروخانه چیست؟

درواقع این استانداردها همان حداقل‌هایی است که سازمان غذا و دارو و همچنین وزارت بهداشت و درمان برای طراحی اتاق مشاوره در نظر گرفته است. همه طراحی ها می‌بایست مطابق آن باشند تا مجوز تاسیس داروخانه صادر شود.

8-مشاوره دارویی در داروخانه ها کجا انجام می‌شود؟


عموما این مشاوره به صورت غیر حرفه ای و بدون تخصص پشت پیشخوان داروخانه انجام می‌شود. اما می‌بایست همه داروخانه هایی که نیاز به افزایش امتیاز خود دارند. برای این منظور مهم ( مشاوره دارویی در داروخانه ) فضایی مجزا در نظر بگیرند و اتاق مشاوره داروخانه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *